Ik ben dooplid van de Gereformeerde gemeente in Nederland (...) Mijn vraag is of...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik ben dooplid van de Gereformeerde gemeente in Nederland. Zondagsochtends ga ik daarheen maar ‘s middags ga ik naar de HNHK. Ik ga daarheen omdat ik daar beter kan luisteren. Als ik ‘s ochtends in mijn  eigen gemeente zit, kan ik niet luisteren. Het is allemaal veel te moeilijk en saai en vaak val ik in slaap. Daarentegen ben ik altijd heel blij als ik ‘s middags naar de HNHK mag! Ik ga daar graag heen en kan daar goed luisteren. Ik voel me daar echt thuis!! Mijn vraag is of het goed is dat ik bij de HNHK belijdenis ga doen? Ik ben altijd blij als het zondag is, maar als ik in m’n eigen gemeente zit denk ik vaak, wat ik hier nog kom doen. Wij hebben geen dominee. Alleen een voorlezer en dat is echt saai. Ik kan daar echt niet naar luisteren. Ik vraag elke zondag aan God of Hij mij een horend oor en een opmerkzaam hart wil geven, maar het lijkt wel of ik dat alleen bij de HNHK heb! Alleen als er dopen, avondmaal of iets anders is, hebben wij een dominee. Daar kan ik ook heel goed naar luisteren, maar dat is vaak maar twee keer in het jaar. Zou u antwoord op mijn vraag willen geven? Ik heb deze vraag nog nooit aan iemand gesteld!

Antwoord

Ik zou in jouw geval maar eerst een proeftijd volgen: ga voorlopig een jaar naar de HNHK diensten en kijk na verloop van tijd of je nog steeds ervan overtuigd bent dat je met zoveel instemming de diensten kunt meemaken. Je moet wel weten dat de HNHK een totaal andere achtergrond heeft dan de GGiN. Je zult daarom ook heel eerlijk je motieven om de overgang te willen maken onder ogen moeten zien. Is het liefde op het eerste gezicht of zal de liefde voor de prediking en alles wat daarmee samenhangt blijvend zijn? Daarbij hoop ik niet dat je iemand bent zoals ik er velen heb gezien die vanuit de GGiN overkwamen naar onze kerk, die naar verloop van tijd helemaal doorschoven naar links of zelfs onverschillig en onkerkelijk werden. Als je ervan overtuigd bent dat dit niet bij jou het geval is, lijkt het mij goed om contact op te nemen met de predikant van de HNHK-gemeente, of als er geen predikant is, met de kerkenraad om over deze zaken met hen te praten.

Ds. A. J. Schalkoort