Lees je Bijbel, bid elke dag

Redactie Refoweb | 4 reacties | 22-06-2026| 08:13

Vraag

Mijn kind heeft op de zondagsschool “Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag” geleerd. Maar is dat ook Bijbels? Het groeien betekent toch het groeien in het geloof? Een bekende gaf aan dat dit niet goed is om te zingen omdat de wedergeboorte er niet in wordt genoemd.


Antwoord

Ja, het liedje is zeker Bijbels. Het klopt dat 'groeien' hier slaat op groeien in het geloof. Het bezwaar van uw bekende komt voort uit een specifieke theologische visie, maar doet geen recht aan de brede boodschap van de Bijbel voor kinderen. De Bijbel roept gelovigen op talloze plekken op om te groeien in het geloof. Dit lied is rechtstreeks gebaseerd op deze teksten:
1 Petrus 2:2: "En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien." 2 Petrus 3:18: "Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus." Kolossenzen 1:10: "...terwijl u in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God."

Het argument dat de wedergeboorte erin moet staan, snijdt geen hout. Kinderen leren in stappen. De basisdisciplines (Bijbellezen en bidden) zijn praktisch en begrijpelijk voor een kind. De tekst van 1 Petrus 2 vergelijkt gelovigen juist met pasgeboren baby's die moeten groeien door Gods Woord. Het lied veronderstelt die geboorte dus al, of moedigt aan tot de middelen waardoor God geloof werkt. Een lied hoeft niet de hele dogmatiek of alle geloofspunten in vier regels samen te vatten om Bijbels te zijn. Dan zouden we de berijmde psalmen ook niet meer kunnen zingen, aangezien ze in regelmatig afwijken van de oorspronkelijke tekst.

U kunt uw kind “Lees je Bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag” dus met een gerust hart laten zingen. Het spoort aan tot een gezonde, dagelijkse omgang met God.

Lees meer artikelen over:

liederen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2816 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
4 reacties
Zv70
22-06-2026 / 11:34
Ach... bekende van vraagsteller:
"God heb ik lief" ook maar niet meer zingen op de zondagschool dan? Zonder wedergeboorte is er niemand die God zoekt en liefheeft...
Tonny
22-06-2026 / 11:47
'Groeien in geloof' is inderdaad zeer bijbels. Echter, toen ik tijdens een reformatorische bijbelstudie over Hebreeën 5:11-14 de vraag stelde: 'hoe doe je dat dan, geestelijk opgroeien?' werd dat een hele discussie omdat mijn vraag wel heel remonstrants/ evangelisch was. Alle bijbelteksten ten spijt.

Ik leerde dat 'groeien in geloof' bij sommige mensen gelijk stond aan 'geestelijke arrogantie' en we maar beter zuigelingen kunnen blijven, die blijven tenminste volledig afhankelijk. Het gevolg (Hebreeën 6:4-6) moet je dan denk ik maar voor lief nemen.
Tonny
22-06-2026 / 11:50
Zv70: zo verbaas ik me er altijd over dat 'opent uwe mond, eist van mij vrijmoedig' wél geleerd wordt te zingen, maar de kinderen vervolgens geleerd wordt om vooral 'eerbiedig te smeken, als een onwaardig mens'.
Dat terwijl Daniël toch behoorlijk directief kon bidden:

Daniël 9:19 HSV
[19] Heere, luister. Heere, vergeef. Heere, sla er acht op en doe het, wacht niet langer – omwille van Uzelf, mijn God. Over Uw stad en over Uw volk is immers Uw Naam uitgeroepen.
Jesaja40
22-06-2026 / 11:54
"Een bekende gaf aan dat dit niet goed is om te zingen omdat de wedergeboorte er niet in wordt genoemd."

Griezelig als een "bekende" dit soort bizarre uitspraken doet.

Dat doet mij denken aan de molensteen waar Yeshua naar verwijst zie Math 18:6 Markus 9:42 en Lucas 17:2
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Suggesties voor nieuwe HSV

Aan de HSV-stichting. Ten eerste bedankt voor de HSV. Mijn vraag is dit: kunnen jullie de HSV ook niet zo uitgeven dat de woorden en citaten die Jezus zegt een kleur krijgen, zoals in veel Engelse bij...
Geen reacties
20-06-2013

Op dit moment heb ik een moeilijke tijd. Dan word ik vaak aangevallen met de gedachte: wat is nu groter, je schuld voor God of je verdriet over het tijdelijke? Dan kom ik hier niet uit. En voel ik me moedeloos; dat het bij mij dus niets is.

Op dit moment heb ik een moeilijke tijd. Dan word ik vaak aangevallen met de gedachte: wat is nu groter, je schuld voor God of je verdriet over het tijdelijke? Dan kom ik hier niet uit. En voel ik me ...
Geen reacties
20-06-2008

Kandidaatstelling vanuit gemeente voor curatorium

Ik heb een vraag over de kandidaatstelling vanuit de gemeente voor het curatorium van de Ger. Gem. Onze gemeente kandideert vaak maar één persoon omdat men vindt dat die te weinig de bevinding en de e...
Geen reacties
20-06-2024
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag