Prikkende jeuk

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op weet te vinden, ook niet hier in de vragenrubriek. Ik heb regelmatig een prikkende jeuk aan de clitoris. Wanneer ik het aanraak is het ook erg pijnlijk. Maar wanneer ik het niet aanraak, blijft de jeuk. Ik heb het idee dat het er op zo’n moment ook een beetje anders uit ziet, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb gezocht naar mogelijke oorzaken, maar kom het alleen tegen in combinatie met seksualiteit en/of masturbatie. En dat is bij mij zeker niet van toepassing. Ook heb ik soms een prikkende pijn aan de huid rondom de vagina. Ik heb het ook aan mijn moeder gevraagd, maar zij had ook geen idee wat het kan zijn, dus hopelijk kan hier iemand me verder helpen. Ik zou namelijk graag weten wat hier de reden van kan zijn en wat er dan aan te doen is, zonder dat ik direct naar een dokter moet. Alvast bedankt!

Antwoord

Om eerlijk te zijn, kan ik slechts gissen naar de oorzaak van je klachten.Mijn gedachten gaan uit naar twee mogelijke diagnoses, maar mogelijk zijn deze niet afdoende.

1. Jeukklachten komt zeer veel voor bij een gistinfectie van de vagina; daarbij hoort een schrijnende jeuk. Veroorzaker is de gist candida. Dit kan je huisarts goed behandelen.

2. Ook kan er sprake zijn van vulvodynie: hierbij is de huid rondom de vagina zeer gevoelig voor aanraking. Dit wordt vaak getest met een nat wattenstaafje.

Mogelijk is het toch raadzaam je schroom voor een dokter te overwinnen. Wellicht is het dan fijn om te weten dat (huis)artsen zelden of nooit een inwendig onderzoek zullen doen bij een maagd. Wel inspecteren zij de omgeving van de vagina.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medischvagina
2 reacties
guustje20
Er kunnen meerdere oorzaken zijn:
1. Een vaginale schimmel
2. Blaasontseking
3. Sexuele opwinding

Ad. 1. Vaginale schimmel moet een huisarts vaststellen. Vaak is het beschrijven van de klacht voldoende om medicatie te krijgen. Vaak zijn het pillen die vaginaal ingebracht moeten worden. Advies voor maagden: reinig het gebied rond de vagina met yoghurt of karnemelk.
Ad. 2. Blaasontseking kan door het inleveren van een plasje worden vastgesteld. Een antibiotium kuurtje is dan voldoende.
Ad. 3. Sexuele opwinding is een normaal fenomeen. Het betekent dat jouw lichaam in de toekomst zal reageren op de prikkels die jouw man zal oproepen. Wat je er nu mee kan? Proberen jouw benen zo min mogelijk te kruisen; geen al te strakke kleding zoals jeans.
frie
Het kan heel goed een vorm van schimmel zijn. Zelf heb ik daar ook regelmatig last van, en dat geeft veel jeuk en een brandend gevoel van onderen. Ik heb daar een zalfje voor gehad van de dokter, en dat helpt erg goed. Het is een soort Daktarin creme, tegen schimmels. Wel zie je ook dat de afscheiding een andere kleur en geur heeft. (Smakelijk verhaal hé?!)
Een tip, misschien overbodig,: als je ontlasting hebt gehad, veeg dan naar achteren schoon af, en niet naar voren door je vagina. Als je kwetsbaar bent voor schimmels, dan zul je die, door verkeerd afgeven, sneller kunnen krijgen.
Ga zeker even langs de huisarts, Hij kijkt naar het 'probleem' en niet zozeer naar hoe jij eruit ziet. Sterkte