Goede acht op je huishouding

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Wanneer en vooral hoe geef je als vrouw en moeder goede acht op je huishouding? Zou ik wat concrete voorbeelden mogen?

Antwoord

Beste vrouw en moeder,

Zoek eens op het internet naar huishouden in de jaren 50, 60, 70... Interessant, hoor! Maar was/is dat een ideaal? Welnee, iedere tijd is anders! Je hele leven heeft met principes en keuzes te maken.

Een linnenkast met keurige nette stapels (tafel)lakens, hand- en theedoeken, het liefst met geborduurde randjes en kantjes. Onverslijtbare en degelijke meubels. Een compleet glasservies en twaalfdelige (zilveren) cassette (weet je nog wat dat is?). Iedere week ‘het huis door’ met stofdoek en stofzuiger, ramen zemen, schoenen poetsen, eigen kleding maken... een tijdbeeld! Ideaal? Een voorbeeld voor nu? Ach, het is goed dat tijden veranderen!

Ook al is stofzuigen, handwerken, sparen en al die dingen meer vandaag níét als ‘antiek’ weg te zetten. Huishoudelijke taken zijn er net zo goed. Mét behulp van allerlei machines en ontwikkelingsmogelijkheden! Dat maakt een huishouding ánders, níét beter of minder goed!

Ik ben ongetwijfeld een heel aantal jaren ouder, ik wil een stukje ervaring met u delen: toen ik -lang geleden- trouwde kréég ik ontslag op mijn werk (dat ik met liefde deed!), met als reden: getrouwde vrouwen werken niet. Onbegrijpelijk voor de huidige generatie! Werd ik later als invaller gevraagd (toen hadden ze me nodig en was de huwelijkse staat opeens geen probleem!), vroeg de bakker of het met de zaken van manlief zo slecht ging dat ik bij moest verdienen... tja, zíjn carrière ‘in de weg zitten’ hóórde gewoonweg niet! Thuismoeder was ik dus, mèt werkambities. Dat wel, maar zou ik willen ruilen met vrouwen/moeders van vandaag die de hele dag rennen, plannen en moe zijn? Op het moment dat het kon (ja, ja!) heb ik ‘ambities’ kunnen verwezenlijken, waar ik tot op dit moment plezier van heb! Nee, ik vond het niet altijd gemakkelijk, maar ik durf nu -achteraf- wel te zeggen, dat een en ander góéd wàs en ís voor ons ‘huishouden’!

Zolang je maar met elkaar in gesprek blijft over te maken keuzes, op welk moment van je leven dan ook, zijn de (biddend) samen gemaakte keuzes en afspraken góéd! Ómdat je ze tegenover elkaar kunt verantwoorden, nietwaar!

Ga eens met je moeder/schoonmoeder praten. En met leeftijdgenoten, want het huishouden is vandaag de dag wel iets anders dan dat het ‘vroeger’ was! Net zoals het leven van een gezin er nu anders uitziet. Hebben we het dan over goed, beter, best? Nee, hoor. Wél over het maken van keuzes! Dát is niet anders dan vroeger: wie is er verantwoordelijk voor wat als je met een partner je leven deelt of wilt gaan delen. En vooral ook als er kinderen komen/zijn verandert er voortdurend van alles binnen de relatie(s).

Na mijn relaas zijn het nu dus vragen voor jou: wat versta jij precies onder ‘huishouding’? Werk je (buitens)huis? Is manlief betrokken? Verdeel je de gezinstaken? Heb je hulp (nodig)? Enzovoort. Lees Spreuken 31, met een verklaring erbij. Want tóén is nù niet, al blijven principes recht overeind! Mocht je lid zijn van een vrouwenvereniging of Bijbelstudiegroep: vraag of het onderwerp op de agenda mag, zodat je er met elkaar over doorpraten kunt.

Genoeg tips? Succes gewenst met de ‘studie’! Je mag ook nog eens schrijven, maar dan graag met een concrete vraag die jou bezighoudt in jouw (gezins)stiuatie.

Marijke Rots

Lees ook: 'Moeite met huishouden'

Lees meer artikelen over:

huishouden
2 reacties
Justin
Ah, en het is óók de moeite waard om een (heerlijk toegankelijk) boekje hierover te lezen: 'Elke dag nieuw. Roeping en verwachting voor mensen vandaag' - van Elise Pater - Mauritz.

Dat geeft wel heel mooi weer hoe je je roeping als vrouw en/of moeder kunt verstaan in deze huidige tijd. Spreuken 31 komt inderdaad ook aan de orde ;-). Evenals huishouden. Maar er is veel meer over te zeggen.

Veel leesplezier!
Johan100
Aan het plaatje bij de vraag te zien is je man aan het werk zetten een concreet voorbeeld ;)