Meedoen aan communie in Oud Katholieke Kerk

prof. dr. W. Balke / Geen reacties

Vraag

Vorig jaar zijn we naar een oud-katholieke dienst geweest. Ik ben toen aan de communie geweest, want er was geen offer zoals in Zondag 30 staat en je kreeg ook wijn. In de RK doe ik nooit mee, maar in de OK voelde ik me wel geroepen aan te gaan. Maar mag je als protestant wel naar dergelijke diensten en mag je dan meedoen met de communie?

Antwoord

Er zijn verschillende aspecten aan deze vraag.

1. De verhouding van Woord en sacrament. Het is niet zo dat de sacramenten secundair zijn, maar zij zijn zegelen bij het Woord dat ons verkondigd wordt. Dat impliceert in ieder geval, dat het Woord wel maar de sacramenten niet heilsnoodzakelijk zijn.

2. In de toenadering van de kerken, in de oecumene dus, gaat het allereerst om de eenheid en gemeenschap in de rechte verkondiging van het evangelie. Daaruit volgt de tafelgemeenschap.

3. Voor zover mij bekend is er geen consensus in de belijdenis en in de sacramenten tussen de oud-katholieke kerk en de kerken der reformatie.

4. Wanneer wij een keer op bezoek zijn in een andere kerk, zijn wij dan ook echt geroepen om de tafelgemeenschap te oefenen? Dat kan nooit het beginpunt van de ontmoeting der kerken zijn, maar het eindpunt. Bij een echte oecumenische ontmoeting tussen kerken kan het ook nooit gaan om een persoonlijk zich geroepen voelen, maar om een algemene roeping die de hele kerk geldt.

5. In de kerk rust het "ik", de singularis, in het "wij", de pluralis.

6. Dat betekent dat wij deze vragen die de hele kerk aangaan niet individualistisch mogen en moeten benaderen.

Met een hartelijke groet,
Prof. dr. W. Balke

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal