Naar toilet in ziekenhuis

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Misschien een beetje een rare vraag, maar ik hoop dat er toch een antwoord op gegeven kan worden. Binnenkort moet ik een operatie ondergaan, waarna ik twee dagen en twee nachten in het ziekenhuis moet blijven en mijn bed niet uit zal mogen. Ik kan dan dus ook niet naar het toilet. Nu heb ik altijd moeite met het doen van mijn behoefte wanneer ik niet thuis ben. Als ik op vakantie ben, of als mensen op school voor de deur staan te wachten lukt het helemaal niet meer, hoe nodig ik ook moet. Ik weet niet hoe dat komt. Wat zou hier nu een oorzaak van kunnen zijn? Hebben andere mensen dit ook? Is dit iets heel raars; zit het tussen de oren? Hoe moet dat dan als ik in het ziekenhuis lig, als ik mijn bed niet uit mag en ik op een vierpersoonskamer lig met een miezerig gordijntje tussen mij en de anderen? Zijn er bepaalde medicijnen of iets dergelijks die ik kan innemen?

Antwoord

Het komt zeker vaker voor dat mensen hun ontlasting onbewust ophouden totdat ze weer thuis (veilig) zijn.  Dat lukt natuurlijk niet gedurende drie weken, maar een weekend lukt prima. Sommigen ervaren dan ook een weekend lang geen aandrang om zodra ze weer thuis zijn, naar de WC te gaan.

Ik zou tevoren aangeven dat je hier moeite mee hebt. Soms geven ze je medicijnen…

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
6 reacties
JCH91
Misschien een katheter?
javisje
@JCH Dat gaat niet voor een grote boodschap en dat wordt hier bedoeld. ;-)
Wilma
Ik ben zelf verpleegkundige in een ziekenhuis en hoop je wat gerust te kunnen stellen:

Allereerst ligt het eraan wat voor operatie het is. ALs je twee dagen en twee nachten in het ziekenhuis moet blijven, dan betekend dat nog niet dat je die 2 dagen ook perse in bed moet blijven liggen. ALs je wel 2 dagen moet blijven liggen, dan ben je met 2 dagen ook nog niet thuis want eerst moet het mobiliseren goed gaan. Bij een groot deel van de operatie mogen/moeten de patiënten de volgende dag het bed uit (of als de operatie vroeg in de ochtend is gebeurd al die middag of avond). Bij kleine operaties mogen mensen na een paar uurtjes wel het bed uit.

Meestal krijgen operatiepatiënten een avond van te voren een klysma (vaak zelf thuis toedienen). Dit zorgt ervoor dat het laatste stuk van de darm leeg is zodat je niet vrij snel na de operatie al naar het toilet/op de po moet. (en daardoor voor extra pijn zorgt).

Daarnaast: door de klysma, het liggen (rust!) en vaak toch anders eten is het ontlastingpatroon toch anders(minder vaak dan thuis). Dus wie weet kun je die twee dagen wel uitzingen;) Bij ons in het ziekenhuis is de regel: 3 dagen geen ontlasting, dan er wat aan doen!

Zoals mw de Jongh al aangeeft: geef het aan!! Jij schaamt je, maar voor de verpleging is het heel normaal. Daarnaast is het goed te bedenken dat waar jij nu moeite mee hebt, iedereen er moeite mee heeft. En tenslotte moet iedereen een grote boodschap doen!

Uiteraard kun je ook medicijnen vragen om de ontlasting te laten komen, maar dat neemt je schaamte en onbewust ophouden niet weg.

Dan wil ik nog even inhaken op de opmerking: mischien een catheter? Deze krijgt men echt niet omdat men er moeite mee heeft op zaal te plaasen. Wat een catheter heeft wel degelijk nadeling gevoglen (urineweginfectie, blaasontsteking, enz). Een catheter krijgt men alleen als het voordeel voor de genezing groter is dan het nadeel).

Mocht je nog vragen hebben, laat het weten!
qwert
Echt waar! Geef het aan! Ik herken het. Had destijds hetzelfde probleem. En ik weet uit ervaring, dat ik het toen niet aangaf en het helemaal mis ging, omdat ik het niet durfde aan te geven. Vandaar mijn reactie! Je hoeft je er niet voor te schamen. Het ziekenhuispersoneel wil je in alles helpen! En je krijgt zo een Klysma als het niet lukt. Helemaal geen probleem.
zandkasteel
Als je schaamte of ongemak voelt, heb je vaak vanzelf geen aandrang. Zelf heb ik het jaren gehad ( en nog soms) dat ik die aandrang de 1e dagen op een camping ook niet heb. Het is net of je over een psychologische drempel moet. Je doet dit niet bewust, maar onbewust en toch krijg je geen aandrang. Na verloop van jaren gaat dit wel wat makkelijker, maar nog is het voor veel mensen een prive iets, wat je niet graag bij een ander doet, al heb je natuurlijk mensen die het niets uitmaakt.
Mijn broer en ik gingen als afsluiting in dezelfde week naar een schoolkamp (andere plek) en beiden vlogen bij thuiskomst van 5 dagen gelijk naar het toillet. Beiden dus geen aandrang gehad tijdens kamp en thuis was het niet meer te houden. Ik denk dus dat het probleem helemaal niet aan de orde is.
Alphonsus
In zijn algemeenheid:

Waarom zou je je moeten schamen voor iets dat zo menselijk is, waaraan niemand ontkomt zelfs de koningin niet??