Kerstviering of kerstherdenking
Redactie Refoweb | 1 reactie | 15-12-2025| 10:36
Vraag
Er is een discussie gaande over de Kerstviering van onze school. Het punt is dat sommigen het geen kerstfeest of kerstviering willen noemen omdat we als reformatorischen niet van de feesten en vieringen zouden moeten zijn. Alternatief zou dan worden kerstherdenking of iets dergelijks. Ik vind het nogal een lastig punt en eigenlijk een nutteloze discussie die volgens mij slecht onderbouwd wordt. Heeft u advies hoe hiermee om te gaan, ook vanuit de geschiedenis? Zijn deze woorden vaker afgekeurd?
Antwoord
Op veel seculiere scholen mag het woord Kerstfeest ook niet meer gebruikt worden om andersgelovigen niet te ergeren. Kortom, de uitersten hebben meer met elkaar gemeen dan ze misschien zelf vermoeden. Dat op reformatorische scholen deze discussie ook wordt gevoerd was/is voor ons onbekend. Gaat het niet om het woord Kerstmis, dat uit de Rooms-Katholieke traditie afkomstig is?
Maar goed, volgens jou gaat het om het woord Kerst, in combinatie met feest. De genoemde protestgroep wil een herdenking en geen feest of viering. In de Nederlandse context wordt herdenken vaak geassocieerd met een plechtige, soms sombere, terugblik op het verleden (zoals bij Dodenherdenking). Sommige ouders (?) op jouw school hebben blijkbaar geen boodschap aan de Boodschap van de engelen in Lucas 2: “En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal.”
De Israëlieten in de Bijbel waren verplicht (!) om te feesten en te vieren. En dat zelfs meer dan uitbundig. Het woord feest komt 58 keer voor in de Bijbel. Ook in de Statenvertaling! De Bijbel beschrijft diverse feesten in Leviticus 23: de Sabbat, Pesach, Feest van de Ongezuurde Broden, Wekenfeest (Pinksteren), Bazuinenfeest (Rosj Hasjana), Grote Verzoendag (Jom Kipoer), en het Loofhuttenfeest (Soekot), die de relatie met God en de verwachting van de Messias symboliseren.
Maar we zijn natuurlijk wel benieuwd wat hun achterliggende motivatie is. Gaat het hier alleen om het Kerstfeest of ook om het Paas- en Pinksterfeest? Dus om ook feesten die letterlijk (Kerst wordt niet genoemd) in de Bijbel staan?
Maar het kan natuurlijk zijn dat de mensen waar je over spreekt geen Bijbel in huis hebben of er slechts wat oppervlakkig in lezen. Dan is Kerstfeest een uitstekend moment om ze er een te schenken.
Lees ook:
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Dank voor de reactie op de kerstfeestvraag. Achterliggende gedachten van (delen van) ouders, personeel en bestuur is het woordje feest dat te vrolijk, te werelds klinkt. Het klinkt als losgaan, er zijn verkeerde associaties bij. Ik vind het persoonlijk ook erg zwak, maar weet niet goed hoe ik hier op moet reageren. De school heeft nu gekozen om het woord kerstfeest niet te gebruiken. Het gaat zeker niet om het woord Kerstmis, maar echt om het feest en de viering. Dat is te werelds volgens sommigen, te uitbundig. Het moet soberder. Feest is voor sommigen teveel vermaak, werelds en lichtzinnig. Dit zal dan ook zijn voor Paasfeest, als we dit met kinderen herdenken zal het zeer waarschijnlijk ook een Paasherdenking of een Paasbijeenkomst worden, puur vanwege de woorden feest en viering. Dat zijn de redenen die ik weet.
Antwoord:
Als ze vromer willen zijn dan de paus en het beter willen weten dan de Bijbel zelf, kom je uiteindelijk bij dit soort gekkigheden uit. En die kun je alleen bestrijden vanuit het Woord. De Bijbel gebruikt in de Statenvertaling 58 keer het woord feest of feesten. Je zou kunnen vragen of er plannen liggen om als vervolgstap, ook de Bijbel aan te passen en daarin het woord “feest” te schrappen. Want anders wordt het voor kinderen wel erg verwarrend als ze in de heilige Schrift over het Paas- en Pinksterfeest lezen, terwijl dit een verboden woord op school is.





