Een zondaar honderd jaar oud zijnde is vervloekt

Ds. P. Molenaar / Geen reacties

Vraag

Iemand zei laatst tegen mij dat je als je 100 jaar bent niet meer bekeerd kunt worden (dit naar aanleiding van Jesaja 65 dat zegt: Een zondaar 100 jaar oud zijnde is vervloekt. Is dit waar? Ik dacht namelijk dat zolang je leeft, het ook genadetijd is?

Antwoord

Inderdaad is dit een verkeerde toepassing. De bekende Wilhelmus a Brakel, die vooral een pastoraal theoloog is, zegt dat je jonge jaren de beste tijd is om tot bekering te komen. Hij zegt dat meestal mensen voor hun dertigste jaar tot bekering komen. Je mag natuurlijk nooit hiervan een regel maken. Zolang als we nog leven is er nog heden van genade en mogen we de Heere nog zoeken.

De tekst uit Jesja 65 heeft er geen betrekking op dat je als honderdjarige niet meer tot bekering zou kunnen komen. Er staat dat je als jongeling als honderd jarige sterft. Het geeft aan dat er een eeuwige jeugd is. Het is beeldend weergegeven. Onmogelijk kun je dan conclusie trekken dat je als honderdjarige niet meer tot bekering kan komen op grond van die tekst. De verklaring van de Statenvertaling is als volgt: "Wat nu de zin van dit gehele vers aangaat, die is geestelijk en schijnt deze te zijn: de eeuw zal heel anders zijn dan nu: heden ten dage sterven er velen, die nog kinderen zijn. Anderen, die wel enigermate oud zijn, hetzij zestig of zeventig jaren, maar weinigen die hun volle ouderdom beleven en tot hun honderd jaar komen. Maar alsdan zal het met de een gaan als met de andere, met de jongelingen als met de ouden, zij zullen hun dagen vervullen. Dit bevestigt hij aldus: want een jongeling honderd jaren oud zijnde, zal sterven; dat is een kind zal geen kind sterven, maar het zal de volle tijd van zijn leven vervullen; maar een zondaar van honderd jaar zal val vervloekt worden; dat is een kind zal in het rijk van Christus een gelukzalige volmaaktheid des levens verkrijgen, maar in het rijk der wereld zal een zondaar, als hij zal schijnen tot volmaaktheid des levens gekomen te zijn vervloekt wezen". Die  verklaring lijkt me wel vrij aannemelijk.

Overigens is het wel waar, dat het de beste tijd om de Heere te zoeken de jeugd is. In Prediker 12,13 word ook gesproken van de kwade dagen die komen dat we geen lust meer hebben om de Heere te dienen. Maar we kunnen  niet zeggen dat oude mensen niet zalig kunnen worden. Abram werd immers op 75-jarige leeftijd geroepen tot geloof. Wijlen ds. H. G. Abma heeft een mooi boekje geschreven  over "100 jaar geloven". Abram werd immers op 75-jarige leeftijd geroepen. Toen ging hij de weg van geloof en op 175-jarige leeftijd is hij gestorven. Er zijn ook beloften voor de ouderdom. Het spreekwoord zegt wel "hoe ouder, des te kouder" en dat is zeker ook geestelijk wel waar. Daarom mogen we elkaar juist in de jeugd oproepen om de Heere te zoeken.
Wanneer er nog onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag!

Lees meer artikelen over:

bekeringswegJesaja