Buitenstaanders

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Beste mensen van Refoweb. Ik, als buitenstaander van de gereformeerde community, zou graag willen weten hoe jullie aankijken tegen een buitenstaander die niet dezelfde geloofsovertuiging heeft.

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

De “gereformeerde community”, zoals jij dat noemt, is geen soort van gesloten en monolitisch blok, wat zich als een soort anti-modernistisch cultureel en religieus reservaat binnen de huidige Nederlandse samenleving ophoudt. Dat is een beeldvorming die onder nogal wat mensen, die deze achtergrond niet delen, over kerkelijke mensen in het reformatorische spectrum leeft. Maar net zoals alle groepsgebonden beeldvormingen berust dit op onheuse stereotyperingen en generalisaties.

Ook mensen van deze “community” staan namelijk midden in de moderne samenleving. Dat houdt onder andere in dat mensen als wij, in ieder geval op ons werk, maar ook bijvoorbeeld in onze woonomgeving, vrijwel dagelijks in contact komen met zogenoemde ‘buitenstaanders’.

En omdat ieder mens weer anders en uniek is zal de manier waarop men tegen jou aankijkt helemaal afhangen van hoe jij je, als ‘buitenstaander’, gedraagt en uit. Dat geldt opnieuw weer voor iedereen. Dus niet alleen maar voor mensen van reformatorische gezindte, die echt niet zo buitengewoon of ongewoon zijn als veel mensen denken. En die jou daarom ook niet als iets bijzonders of ongewoons ervaren.

Ik kan je het echter wel verzekeren dat de meeste mensen van ‘onze’ gezindte het leuk vinden wanneer jij serieus met hen over geloofszaken en de Bijbel wilt praten. En je zo jouw belangstelling en nieuwsgierigheid uit over wat hen bezighoudt. Want zo’n houding van een ‘buitenstaander’ wordt doorgaans wel als ongewoon en bijzonder ervaren. Want dat is een stap die veel zogenoemde ‘buitenstaanders’ niet durven te zetten vanwege de door de media en de literatuur gevormde onheuse en stereotypische beeldvorming van reformatorische mensen. Probeer dat maar eens. Tien tegen een dat jij je beeldvorming snel genoeg zult bijstellen. En zij ook snel genoeg heel anders tegen jou zullen aankijken.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Tags in dit artikel:

christenen
1 reactie
pannenkoek
Heel normaal. Ik kom in het dagelijkse leven eigenlijk alleen maar 'buitenstaanders' tegen, en geen mensen van onze eigen kerk. Buren, sportvrienden, collega boeren, enz enz. We zijn toch niet anders of beter? Ik/wij vinden het geen probleem om met deze mensen om te gaan. Ik ga liever naar een vakantie part met verschillende geloofsovertuigingen dan naar een Ger Gem park zeg maar. Ik/wij voelen ons in een mix veel meer op onze plaats.