Het kledingmerk G-sus

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Kunt u eens iets vertellen over het kledingmerk G-sus? Hoe moet je daar mee omgaan? Bij mij op school zijn er veel die daar kleding van dragen.

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Je zal best al wel iets begrepen hebben van Gsus-kleding. De naam klinkt in het Engels hetzelfde als de naam van Jezus en daarnaast zie je vaak op een Gsus-jas een soort doornenkroon. Iedere bijbelkenner weet dan genoeg. De fabrikant probeert dit wel te ontkennen, maar komt mijns inziens dan niet sterk over. Veel mensen die vloeken geven ook aan dat ze daarmee niets bedoelen, maar ondertussen misbruiken zij wel Gods Naam en overtreden zo Gods gebod. Iets dergelijks is er ook aan de hand met dit kledingmerk. Ik zou zoiets nooit willen dragen en vind het ook afschuwelijk dat mensen hiermee rondlopen. Gezien je vraag ben je het daarin met mij eens.

Hoe ga je nu om richting medescholieren die deze kleding dragen? Allereerst is het dan wel belang dat je beseft dat velen dit merk dragen zonder de link naar de Jezus van de Bijbel te leggen. Velen kennen vandaag de dag de naam Jezus en God alleen van een vloek. Voor hen zal dit kledingmerk een gewoon merk zijn en zullen ze niet direct iets bedoelen met het dragen van deze kleding. Vandaar dat je in de benadering van deze mensen voorzichtig moet zijn.

Het motief waarom iemand iets doet, bepaalt niet alles, maar bepaalt wel de houding van waaruit wij moeten reageren. Datzelfde geldt ook voor jou. Het is fijn dat je deze vraag stelt. En ik hoop dat het je pijn doet als je ziet dat er op deze manier de spot gedreven wordt met Jezus en Zijn lijden. Als dat jouw motief is dan mag je als je een keer een drager van dit kledingmerk spreekt daar ook op wijzen. Wie Jezus is voor jou en ook voor hem/haar wil zijn en dat het daarom zo erg is de spot te drijven met Zijn lijden.

Het is verder belangrijk dat jouw klasgenoten of medescholieren aan jou zien wie Jezus is en merken dat het jou pijn doet als je aan Hem komt. Dat dwingt respect af. Dat gebeurt niet als jij als een soort politieagent hen wijst op al hun zonden en verkeerde dingen en als zij ondertussen bij jou niet een hartelijke betrokkenheid merken op de dingen van God. Dan stoot het alleen maar af.

Tegelijkertijd moet je dan beseffen dat iedereen die zonder een band met Jezus leeft Hem ongehoorzaam is en zo Zijn lijden veracht. In Hebreen 4:6 staat dat soms degenen die het evangelie verkondigd was, niet ingaan vanwege ongehoorzaamheid. Dat kan dus ook gelden van jou. Dat hoop ik natuurlijk niet, maar de eerlijkheid gebiedt me dat te zeggen. De zaligheid is in geen ander, want er is ook onder de hemel geen andere Naam gegeven waardoor wij moeten zalig worden (Hand 4:12). Ik zou zeggen: leef daaruit en leef dat uit!

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

kleding