Dromen over lijk

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Op mijn werk (zorg) hebben ze mij er vast op voorbereid dat -omdat ik ‘s morgens om kwart over 7 begin en ik de eerste ben die de bewoners zie- ook wel eens een overleden bewoner op bed kan vinden. Ze vroegen aan mij of ik daar goed op wilde letten. Nu droom ik daarover. Laatst nog dat er een lijk naast mijn bed lag en ik om mijn moeder en broer begon te gillen. Is het normaal dat een mens hier zo op reageert?

Antwoord

Beste...

Het is heel menselijk dat in dromen verwerkt wordt wat je in gedachten bezig houdt. Nu is dat natuurlijk bij elk mens wisselend en dat heeft te maken met het feit dat de ene mens de dingen veel intensiever beleeft en doordenkt dan de ander. Die mate van intensiteitheeft dan ook weer z’n uitwerking in de verwerking en dus ook wel de dromen tijdens de slaap. Het is dus niet abnormaal dat jij zo reageert.

Het zal anders worden als je in de praktijk dit wat vaker zal meemaken en het dus onderdeel van je werk wordt. Nu kijk je er vast nog wat tegen op. Hoe zal je reageren als het je de eerste keer gebeurt? Wat zal het emotioneel met je doen? Dat is lastig inschatten voor de dingen die je de eerste keer overkomen. Vandaar dat het je bezighoudt. Heel normaal.

Sterkte met je werk! Mooi dat je iets voor je medemens mag betekenen!
Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

dooddromen