Het kerkelijk jaar in reformatorische kerken

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Ik ben geïnteresseerd in de reformatorische kerken. Ik vraag me af welke jaarlijkse vieringen of herdenkingen voor de reformatorische gemeenschap belangrijk zijn en waarom? Viert men Kerst, Pasen en verjaardagen bijvoorbeeld hetzelfde als andere christelijke gemeenschappen of anders? En zijn er specifieke dagen met een groter belang, of juist dagen die de reformatorische kerken overslaan?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Je stelt een interessante vraag en het is allereerst opvallend dat in de reformatorische kerken in het algemeen kerkelijke feestdagen sober worden gevierd. Dat wil zeggen, zonder veel liturgische ingrepen in de eredienst en met alle nadruk op de Woordverkondiging.

In refokerken is er vooral aandacht voor die kerkelijke feesten die de komst en het werk van de Heere Jezus centraal stellen en waarbij elk jaar eenzelfde cyclus wordt doorlopen: geboorte (advent, kerst), lijdenstijd (Goede Vrijdag), opstanding (Pasen), hemelvaart (Hemelvaartsdag) en de uitstorting van de Heilige Geest (Pinksteren).

Meer over de ontstaansgeschiedenis van deze praktijk valt te lezen op Digibron.nl, 'Het kerkelijk jaar'. Hierbij moet opgemerkt worden dat veel refokerken geen of minder aandacht schenken aan de daar genoemde kerkelijke feestdagen bovenop de hierboven genoemde. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan: eeuwigheidszondag en witte donderdag.

Sommige kerken hebben een wat rijkere traditie en volgen daarbij min of meer de kerkelijke kalender van de vroege kerk. Hiervan bestaan prachtige visuals en je vindt deze o.a. op:
-Liturgisch jaar – Steunpunt liturgie (gkv.nl)

-

(pknculemborg.nl)

-Het liturgische jaar - Katholiek.org

In het algemeen zijn reformatorische diensten t.g.v. kerkelijke feestdagen sober en staat de Woordverkondiging centraal. In andere christelijke kerken is er een rijkere liturgie met veel meer feestdagen en richt men zich daarbij meer op de indeling van het kerkelijk jaar zoals in de vroege kerk en Rooms-Katholieke kerk gebruikelijk is.

De meeste reformatorische kerken hebben momenteel websites waarop je ook informatie kunt vinden over het kerkelijk jaar. Hierbij een voorbeeld: gergemrijssen.nl waarin onder het kopje "Wat geloven we?" het kerkelijk jaar chronologisch aan de orde komt.

Je kunt voor vrijwel elke refokerk dus eenvoudig zelf opzoeken op welke wijze het kerkelijk jaar wordt ingevuld.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen