Alle eerstgeborenen van Egypte gedood

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Onlangs las ik Exodus 11. Daar staat dat alle eerstgeborenen van Egypte vermoord werden. Nu zat ik te denken of dat wel eerlijk is, want waarom moest het hele volk gestraft worden en niet alleen de farao (en misschien zijn dienaren)? Want wie zegt dat er geen christenen waren in Egypte? Sowieso vind ik het altijd een beetje dubbel dat Israel ‘voorgetrokken’ wordt. Egypte wordt gestraft, Israel niet. Terwijl Israel ook niet zonder zonde was. Het mopperde vaak en klaagde (in de woestijn).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt best een pittige vraag. Een farao, een vorst, een minister president, een koning en een keizer hebben natuurlijk grote verantwoordelijkheid. Wat een vorst doet/beslist, heeft grote gevolgen ook voor zijn volk/onderdanen. Als een koning oorlog wil voeren, sneuvelen de soldaten. Is dat altijd eerlijk? Bedenk ook dat de Heere een strijd had met farao. Farao vocht tegen God. Het verband waarin Exodus 11 staat moet je ook mee laten wegen. Egypte is uiteindelijk getroffen/gestraft.

Israël is, als dat nodig was, ook wel gestraft. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat Israël niet slechts korte tijd, maar veertig jaar moest trekken door de woestijn en dat velen onderweg zijn omgekomen. Later kwam de straf van de Babylonische ballingschap. Er is meer te noemen.

Er zijn in het Oude Testament gedeelten die wij moeilijk vinden. Bijvoorbeeld wreedheid en bloedvergieten. Wij hebben ook niet overal een nauwkeurig antwoord op.

Er is voortgang in de heilsgeschiedenis! Dat moet je ook opmerken. Die wreedheden en dat vele bloedvergieten vind je in het Nieuwe Testament zo niet. De Heere kan het niet verkeerd doen.

Veel goeds toegewenst.

Groet,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

faraoOude Testament
1 reactie
handelingen2_21
dag...

Niet de afkomst van maakte het verschil in Egypte, maar of er bloed aan de deur zat! we lezen later dat er 'gemengd volk' met Israel meeging, dus ik sluit niet uit dat er Egyptenaren zijn geweest die de dreiging serieus hebben genomen en bloed aan de dorpel hebben gedaan. en als Israelieten het niet deden....

en zoals de dominee al zegt, God strafte Israel zeker wel! Al was Hij uitermate geduldig.
trouwens, ook vandaag de dag kennen wij het evangelie, en velen anderen niet. Is da oneerlijk?

ik noem het genade!