Twee beesten uit Openbaring

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Beste ds. G. A. van den Brink. Geen vraag over Dordt, maar over de antichrist. Ik hoorde uw lezing over de twee beesten (uit 2013, zie onder). U stelt hierbij dat het eerste beest uit de zee opkomt, omdat de zee het beeld is van goddeloosheid (Jesaja 57:20). In Openbaring 13 lezen we dat het beest uit de zee opkomt. In Openbaring 11 en 17 wordt over “de afgrond” gesproken. Vanwege deze afgrond en de genoemde zee in hoofdstuk 13 koppelt u deze volgens mij aan Jesaja, waarbij de conclusie getrokken wordt dat het beest dus opkomt uit goddeloosheid. Nu wordt in Jesaja over een woeste zee gesproken. Dit vind ik in Openbaring niet terug in combinatie met het eerste beest (wel in Openbaring 20:13, een zee die de macht had te doden). Is een combinatie van onderstaande theorie bijbels?

De twee beesten komen in letterlijke zin uit de zee/aarde: ze komen voort uit de mensheid; ze komen in geestelijke zin uit de goddeloosheid zoals in uw lezing. Daarnaast stelt u dat wij in onze huidige tijd ook voorbeelden hebben van mensen die erop gericht zijn om de kerk schade toe te brengen. Kunnen we hen ook een voorloper van de antichrist noemen, zoals er meerdere antichristussen zijn geweest? (Nero, Antiochus, Nebukadnezer).

Openbaring 12 zegt dat satan is neergeworpen op de aarde (met de Hemelvaart) en dus God/Jezus niet meer kan aanvallen. Vers 10 schept een beeld dat satan onze schuld steeds bij God in herinnering brengt (in een poging dat God Zich bedenkt om Zijn Zoon de straf te laten dragen?). Na de Hemelvaart was dat niet meer mogelijk, dus worden de pijlen op ons gericht. Is dat een reden dat er nu veel meer twijfel lijkt te zijn bij gelovigen of het ook wel echt voor hén is, dan in de tijd van Jezus leven op aarde en de eerste tijd na Zijn Hemelvaart? Brengt satan ons onze schuld steeds in herinnering?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is lang geleden dat ik de lezing over Openbaring 13 heb gehouden. Ik zou me er weer vergaand in moeten verdiepen, om je vraag goed te kunnen beantwoorden. Daarvoor ontbreekt me helaas de mogelijkheid.

Wel kan ik in algemene zin zeggen dat ik probeer weg te blijven bij al te speculatieve interpretaties van dit Bijbelboek. Het boek Openbaring is bedoeld om ons een totaalimpressie te geven van de strijd tegen Christus en van de zekerheid van Zijn overwinning, met de oproep aan ons om in geloof te volharden.

Je kunt het vergelijken met een indrukwekkend schilderij of een symfonie. Het gaat niet om elk detail of om een afzonderlijke noot, maar om het geheel dat ons onder de indruk brengt van de schoonheid van het kunstwerk. Bij het Bijbelboek Openbaring moeten we niet door overmatige aandacht voor details ons laten afleiden van de totaalindruk die dit boek op ons wil achterlaten.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

Openbaring