Gereformeerde Gemeenten lijkt op sekte

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Wat vind u van de stelling dat de Gereformeerde Gemeenten op een sekte lijken met al hun regels en tucht, ook ten opzichte van elkaar?

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst zien wat een sekte is. Het eerste kenmerk is dat het een groep is, die uit een andere religie is voortgekomen en daar op gespannen voet mee leeft. Verder, dat men er een tweede gezagsinstantie op nahoudt. Dat is veelal een persoon, die als leider optreedt en naar wie elk zich voegt. Daarbij is er meestal kadaverdiscipline, waarmee ook een isolement wordt geschapen. Ook is er een negatieve houding ten opzichte van de overheid.Tot een sekte treedt men toe door er bewust voor te kiezen.

Wat onze Gemeenten betreft, zie ik in geen enkel verband of enige relatie met sekten. De Dordtse Kerkorde is als regel voor het kerkelijke leven aanvaard. Ook in de leer wordt alles alleen aan Gods Woord genormeerd. Bij alle gebrek en tekorten die er zijn, is toch alles en ieder aanspreekbaar op het Woord alleen. Met blijdschap mag ik het, door Gods goedheid, nog iedere zondag verkondigen en word daarin niet gehinderd.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)sekte