Homoseksualiteit en tempelprostitutie

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

In sommige kerken worden teksten in de Bijbel tegen homoseksualiteit uitgelegd als zou dit gaan om tempelprostitutie. Met ‘gewone’ en duurzame homoseksuele relaties zou dan niets mis zijn, mede omdat deze geaardheid is aangeboren. Ik ben geen theoloog of kenner van de oudheid, maar wat is hier nu waar van?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een feitelijke vraag zonder verdere duiding. Nu hoeft dat op zichzelf geen probleem te zijn. De thematiek rondom de vraag is echter zo groots en wijds, dat ik het lastig vind om daar een antwoord op te geven. We kennen elkaar niet, dat maakt het lastig. Tegelijkertijd is het ook eenvoudig, omdat deze vraag wat strikvragerig overkomt.

Dat gezegd hebbend kan ik kort en krachtig zijn in de verdere beantwoording. Sinds de jaren 80 van de vorige eeuw is overduidelijk aangetoond dat, bijvoorbeeld in Romeinen 1, door Paulus niet verwezen wordt naar de tempel als plaats waar homoseksualiteit in prostitutie werd uitgeleefd. Als men zo’n uitleg wel gebruikt, wil men je (welbewust) op het verkeerde spoor zetten.

Hopelijk heb ik je hiermee van duidelijkheid voorzien.

Hartelijke groet en Gods zegen in alle dingen,
Ds. W. F. ’t Hart