Onderlinge samenkomsten

Ds. A.J. Schalkoort / 17 reacties

Vraag

Graag heb ik deze vraag beantwoord door een predikant uit de Hersteld Hervormde Kerk. Onlangs las ik een boek over de eindtijd en het komende oordeel. Iets wat mij best erg bezig houdt is de onderlinge samenkomsten. De predikant schreef in dat boek dat wij ook geoordeeld zullen worden op het feit of wij de kerkdiensten bezocht hebben. Persoonlijke zaak natuurlijk! Ik mag gelukkig zeggen dat de Heere ervoor zorgt dat ik beide diensten op Zijn dag in Zijn huis ben. Maar, de weekdienst... Zelf werk ik op de woensdagavond en heb ik een doordeweekse dienst nog nooit meegemaakt (van huis uit gaan wij niet en ik werk). Mijn vraag is misschien wat aan de rare kant, maar we kunnen ook preken luisteren via internet en sommige kerken hebben geen weekdiensten. Hoe zit dit precies? In hoeverre 'telt' dit mee?

Antwoord

Ik weet niet om welk boek het gaat en door wie het geschreven is, maar vind de opmerkingen die gemaakt worden wel erg kort door de bocht. Sommige dominees weten blijkbaar al precies wat de Heere ons zal gaan vragen in de dag van het oordeel. Een ding is duidelijk: als we de Heere van harte liefhebben, zal het ons verlangen zijn om daar te zijn waar Hij Zijn gemeente samenroept. Maar om te stellen dat we ook de weekdiensten hebben bij te wonen, gaat mij te ver.  In onze traditie zijn we gewend om twee keer per zondag samen te komen. Maar het aantal keren is vanuit de Schrift niet vast te stellen. Uiteindelijk zal ieder mens beoordeeld worden om  het belangrijkste in ons leven en dat is of wij de Heere Jezus Christus als onze Zaligmaker hebben aangenomen door een waar geloof. Is ons huis gebouwd op dit ene fundament? (De Wijze bouwer uit Mattheus 7.)  Wie Hem mag kennen zal dagelijks bezig zijn met het onderzoeken van het de Schriften en dagelijks de Heere bidden om Zijn genade.

Met broederlijke groet
Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

gemeentekerkdienstkerkgang
17 reacties
John61
Fijn zo'n helder en Bijbels antwoor dvan ds. Schalkoort. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat De Heere dienen niet exclusief is voorbehouden aan welke kerk dan ook. De Kerk, dat zijn wij, alle christenen samen, waar we ook zijn en bij welke denominatie we ook al of niet zijn aangesloten. Een kerkdienst is ook maar een vorm om de Heere te dienen, zoals er vele andere vormen zijn. Er staan ca. 20 geestesgaven in de Bijbel, die allemaal een eigen bedieningsgebied om Hem te dienen kennen, tot Zijn eer. Wij denken veel te beperkt over de Heere (ik ook, ik ben ook gebonden aan mijn eigen beperkte blik). Een predikant die beweert dat de mate van kerkbezoek bepalend is voor of je behouden bent, heeft er m.i. niets van begrepen, zet zijn schapen op een dwaalspoor en is zijn ambt niet waardig.
Gerard
Nogal bizar. Een fundamenteel probleem hiemee is dat het de suggestie wekt dat je zelf wat kunt bijdragen aan je behoud. Alsof het sterven van de Heere Jezus niet toereikend zou zijn. Of alsof je hiermee bonus punten kan verdienen.
Ik weet niet wat de predikant precies heeft gezegd en in welke context, maar zoals het in de vraag wordt voorgesteld klinkt het als een serieuze dwaling. Probeer niet je eigen behoud tot stand te brengen door allemaal dingen te doen maar 'hoop volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring (evangelie) van Jezus Christus.' (1 Petr 1:13)
marchel61
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
GG61
Een weekdienst is een officiële vergadering, waarin de gemeente wordt samengeroepen door de kerkenraad. . Daarvan geldt ook: Heb. 10:25

"En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert."

Deze mag men niet zonder wettige reden verzuimen en een iegelijk zij in zijn eigen gemoed hiervan ten volle verzekerd.
tiswat
Romeinen 4
7 Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

Wie op de Heere Jezus vertrouwt hoeft niet bang te zijn voor het oordeel.
We zijn schuldig en verdienen de eeuwige dood, al bij 1 zonde !!!
We kunnen eeuwig leven krijgen door de genade, door het offer wat de Heere Jezus bracht.

Ik kijk er naar uit om de Heere Jezus te ontmoeten ondanks mijn vuile zonden die ik heb gedaan.

Ik moet denken aan dit lied:

Welk een Vriend is onze Jezus,
Die in onze plaats wil staan!
Welk een voorrecht, Dat ik door Hem
altijd vrij tot God mag gaan
Dikwijls derven wij veel vrede,
dikwijls drukt ons zonder neer,
Juist omdat wij 't al niet brengen
in 't gebed tot onze Heer

Leidt de weg soms door verzoeking,
dat ons hart in 't strijduur beeft,
Gaan wij dan met al ons strijden
tot Hem, Die verlossing geeft
Kan een vriend ooit trouwer wezen
dan Hij, die ons lijden draagt?
Jezus biedt ons aan genezing;
Hij alleen is 't, die ons schraagt

Welk een Vriend is Jezus
Welk een Vriend is onze Heer

Zijn wij zwak, belast, beladen
en terneer gedrukt door zorg
Dierb're Heiland! onze Toevlucht!
Gij zijt onze Hulp en Borg
Als soms vrienden ons verlaten,
gaan wij biddend tot den Heer;
In Zijn armen zijn wij veilig,
Hij verlaat ons nimmermeer
John61
@GG61, je schrijft: "Deze mag men niet zonder wettige reden verzuimen en een iegelijk zij in zijn eigen gemoed hiervan ten volle verzekerd". Dat klinkt Bijbels, maar is het niet; dat heb je er zelf bij verzonnen. Verder ben ik benieuwd over welke "wet" je het hier hebt (waar staat dit in de Bijbel?) en wat dan volgens jou de "wettige redenen" zijn om de samenkomsten te verzuimen.

Voor de goede orde: ik pleit er niet voor maar bij de samenkomsten weg te blijven. Ik probeer het belang er van te relateveren; je behoud kun je er niet mee verdienen.
GG61
@John61
Met "wet" zoals jij dat noemt, bedoel ik de vermaning van Heb. 10:25. Daarvan is een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd d.i . een ieder bepaalt voor zich, naar zijn eigen geweten en aan de toets van Heb. 10:25 wat voor reden men heeft om de weekdienst te verzuimen.
Wat wettige redenen zouden kunnen zijn, kan ik dus niet zeggen, want ik ga niet over het geweten van een ander.
John61
@GG61: jij noemt het wet en je geeft nu zelf toe dat het geen wet is. Een bijzondere manier van interpreteren van de Bijbel. Als het geen wet is, volgt daaruit dat er ook geen wettige redenen (hoeven te) zijn om de samenkomsten te verzuimen. Kortom, je hebt hiermee je eigen intrepretatie tot wet verheven en schrijft dat aan anderen voor; daar maak ik bezwaar tegen.
GG61
@John 61
Ik noem het geen "wet", maar een vermaning vlgs Heb.10:25. Als men de gewoonte heeft om de bijeenkomsten na te laten en men is in zijn geweten er niet ten volle van overtuigd of dit geoorloofd is, is dat zonde, want al wat uit het geloof niet is, is zonde.(Rom. 14:23).
Vraagsteller, laat je geweten maar spreken.
naam
Ik geloof wel dat wanneer er werkelijk honger is naar Gods woord je er alles aan doet om dat woord te horen.
En als Hij de gemeente samenroept, je daar niet je plek leegt laat wanneer dit niet nodig is.
naam
Je kunt niets verdienen of tot je eigen behud toedoen. Maar God werkt wel middelijk.
juni
het geestelijke leven moet toch onderhouden worden? Fijn toch,als er doordeweekse diensten zijn?
een voorganger moet toch kunnen preken voor de zuigelingen,jongelingen en vaders in de Genade?

alle onbekeerde ,ach allen aanspreken,wat het is en wat het niet is,en wat er op lijken kan!
zodat niemand zich zal vergissen voor die nimmer eindigende eeuwigheid!je komt toch om wat te horen,en om wat je nog mist!? lijkt me

steeds meer van Hem,daar krijg je nooit genoeg van hoor.en..op aarde kennen we maar ten dele,zegt het Volk. als je wat mag krijgen,is dat al zo groot,wat moet dat dan straks zijn....
dagelijks met Manna hemels Brood.....

tiswat,vraag maar of je bevindelijk in Die Armen terecht mag komen!!dan kan je vertellen hoe dat is gegaan!
juni
john 61@je behoudt kun je er niet mee verdienen.

het zal je toch gebeuren,dat de Heere in een doordeweekse dienst een pijltje afschiet in het hart van Koning,s vijanden.

dan ga je ook doordeweeks luisteren,is er nog een Middel om die welverdiende straf te ontgaan, en tot.. Genade te komen

wee mijner,dat ik zo tegen God heb gezondigd

hoe kom ik ooit met God verzoend,is dan elke dienst de vraag,het uitzien.

ga je luisteren,luisteren!dan is er maar een grote zondaar ik de kerk...wenste je wel,dat het dagelijks kerk was..een doodschuldige,die de weg niet weet..ook door niemand begrepen wordt,omdat het lijkt,alsof je de enige bent,die Alles mist!...het lijkt....De Heere onderhoudt dan Zelf zo,n mensenkind,zo,n dwarsligger,alles wat verkeerd is,vind je in je binnenste...en...daar gaat de dominee over jou toestand preken....o,dan wil je wel dagelijks naar de kerk hoor!!Hier moest ik aan denken,door uw zinnetje, je behoud......
John61
@juni: de Heere openbaart zich niet alleen aan ons in kerkdiensten, misschien juist wel daar het minst. Hij openbaart zich ook in de natuur, in de glimlach van een blij kind, in een hand op je schouder als je verdrietig bent, in een bosje bloemen van je collega als je net te horen hebt gekregen dat je ontslagen wordt, in de buurvrouw die je een pannetje soep komt brengen als je zelf niet kunt koken met je gebroken arm, in de barmhartige Samaritaan, in mijn vrouw die me voor de zoveelste keer vergeeft als ik weer eens bot tegen haar ben geweest, in het bemoedigende woord dat een broeder tot me sprak toen toen ik in de put zat en we voor de kassa wachtten in de supermarkt, in dat ik na een hartaanval door een bouwvakker geranimeerd werd waardoor ik nu nog leef en De Heere nog kan prijzen, etc., etc. De Heere is niet alleen in de kerk, Hij is overal, ook waar je Hem niet verwacht en zelfs op de bodem van de put van je leven. Denk niet zo beperkt over De Heere, Hij is niet voorbehouden aan de kerk en aan de kerkdiensten.
juni
beste john 61@
het ging toch over de doordeweekse kerkdienst? en uw zinnetje je behoudt kun je er niet mee verdienen?

God is alom tegenwoordig. Hoe groot hoe vreselijk zijt Gij alom,uit Uw verheven heiligdom.

Hij heeft een arm met macht.
Zijn hand heeft groot vermogen.

het ging mij om het wonder,dat evt. kan gebeuren onder een doordeweekse dienst,
als je zoiets niet verwacht.en er een pijltje wordt afgeschoten,iets wat je niet weet,wat het is,voordat je zoiets beleven mag.

het lijkt mij niet,dat ik nu beperkt over de Heere denk,maar ik kan mij vergissen hoor.
lydian
Ik sluit me aan bij john61, dat de Heere niet afhankelijk is van een (door de weekse) kerkdienst.
Uiteraard is het fijn om doordeweek, een dienst te bezoeken, of een bijbelstudie! Maar als je hiertoe niet in de gelegenheid ben, kan het zo maar wezen , dat het lezen van je bijbel enof dagboekje je tot zegen is!
Ik zou juni willen adviseren om johannes 3 dagelijks biddend te lezen, als elke dienst je vraag is,is er nog een middel om zalig te worden, dan kun je daar het antwoord in vinden!
lydian
Daar word je vraag beantwoord door de Heere Jezus Zelf,, de Allerbeste Leraar,... alzo lief heeft God de wereld gehad....OPDAT.. Een ieder die gelooft niet verderft, maar het eeuwige leven heeft!