Beloftegedachten en opgeefgedachten na porno

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen over het al of niet doen van een belofte aan God. Ik was al vroeg een kind van God, vanaf het moment dat ik nog maar net naar de middelbare school ging. Helaas keek ik in die tijd ook porno en deed ik aan zelfbevrediging. Daardoor heb ik veel (opzettelijk) gezondigd wat veel geestelijke schade heeft veroorzaakt. Ook psychisch heb ik veel klachten gehad als gevolg van het porno kijken, waaronder een dwangstoornis die zich met name op het gebied van het geloof uitte (op een dwangmatige manier omgaan met -het voorkomen van- zonde, bidden etc.). Als ik dan porno gekeken had, dan ging ik weer heel dwangmatig om met het belijden van zonden, vasten etc.

Telkens als een psychisch vraagstuk opgelost was, kwam er weer een nieuw vraagstuk. Zo heb ik ook een poos gehad dat er allerlei gedachten in mij opkwamen die betrekking hebben op doen van beloften of het opgeven van dingen. Deze beloftegedachten en opgeefgedachten kwamen vaak in combinatie met dwang en waren vaak half bewust. Ze schoten dus niet per se door mijn hoofd, maar waren daar al langer aanwezig waardoor ik er telkens tegen moest strijden als ik (dacht dat ik) zondigde. Bijvoorbeeld: ik dacht heel lang dat ik geen bakje koffie mocht nemen (de dwang), als ik dan dus toch een bakje koffie inschonk (en dus dacht dat ik zondigde), dan kreeg ik gedachten als: ik geef dit of dat wel op als een soort ruilmiddel. Uiteraard werkt het zo niet, want er valt niks uit te ruilen en al helemaal niet als het om zonde gaat. Maar wat moet je dan met deze gedachten? Vaak verzette ik mij tegen die gedachten.

Nu kom ik bij mijn vraag. Nadat ik een poosje van de porno af was, kwam het weer terug door laksheid van mijn kant. Vaak heb ik enorme stress. Porno en zelfbevrediging weten dat voor een ogenblik te verminderen. Dit is uiteraard geen excuus voor het porno kijken, maar ik denk dat het wel goed is om te noemen. Een aantal weken terug keek ik weer porno en ging ik daar in door. Toen kreeg ik weer van die ‘opgeefgedachten’. Het lijkt nu misschien overduidelijk psychisch, maar ik ben bang dat ik dat te gemakkelijk als excuus aanvoer om mij niet aan de beloften-/opgeef gedachten te hoeven houden. Kunt u mij enkele handvatten geven over hoe om te gaan met deze belofte/opgeefgedachten? Moet ik mij hieraan houden? Met name die beloften die ik deed/dacht tijdens het porno kijken?

Antwoord

Om te beginnen heb ik vraagtekens of de zonden die je deed wel zo opzettelijk waren. Niet dat ik zou zeggen dat ze per ongeluk waren, zo zwart-wit ligt het niet, maar als we zondigen kan dat ook te maken hebben met verwarring, onwetendheid ("Vader, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen") en een wandel in slavernij van de zonde.

Verder blijkt uit onderzoek dat orthodoxe christenen die veel porno kijken ook vaak veel bidden en Bijbellezen. De verklaring die daarvoor werd gegeven is dat beide ‘gedragingen’ compulsief kunnen zijn. Maar ook dat porno kijken een schuldgevoel geeft wat een motivatie is voor religieus gedrag ter compensatie. Beide gedragingen hebben een zelfde soort bron, het draait om jezelf.

De beloftes aan God waren was goedbedoeld en oprecht maar ik zou ze niet serieus nemen. Het is namelijk een coping voor je geworden om je eigen doelen na te streven (van schuldgevoelens af te komen en je beter te voelen over jezelf). God ziet het hart aan en kent je beter dan jij jezelf kent. En zelfs al zou het zonden zijn, ook hierin is Zijn genade overvloedig.

Strijden tegen de zonde is dan ook niet de opdracht in het Nieuwe Testament. Geloof in Jezus Christus wel! Het doden van de zonde, het afleggen van de zonde en het aandoen van de nieuwe mens gaat over het inslaan van een nieuwe richting in je leven. Dat is niet gericht op het niet doen van zonden, maar op het wel doen van Gods wil. Strijden tegen de zonde is namelijk gericht op jezelf en dat doen mensen ook uit eigen kracht. Vandaar dat het altijd mislukt. Onderhandelen met God, en ruilen is een heel menselijke blik op God hebben. Wat heb jij wat Hij nodig heeft? Ruilen is een verdienmodel en de belijdenis daarvan is dit: als ik het goede doe beloont God mij. Maar God zoekt een hart dat gelooft dat alleen Jezus de ‘beloning’ voor ons heeft bewerkt (voor meer hierover zie Romeinen 10:5-13). De bron van deze overtuiging is angst. Zoals angst de motor achter veel dwanggedachten en handelingen is. Het is een poging een onrustig hart tot rust te brengen.

Overigens komt porno niet terug door laksheid maar omdat je Christus niet de volledige zeggenschap geeft over je leven. Laksheid kan wel een gevolg zijn van een hart wat het zicht op Hem kwijt aan het raken is. Je angst dat een psychische verklaring een excuus is, dat hoeft niet. Omdat een verklaring geen ver-excusering is. Omdat onze psyche, onze ziel ook door God gemaakt is en we ook daarin mogen leren wie wij zijn en wie Hij is. Ook al zou het door angsten komen of andere psychische klachten- zou God daar dan geen raad mee weten?

De beloftegedachten hebben mijns inziens puur als functie om de gevoelens (van falen/zondig mens te zijn) weer recht te breien en jezelf weer ‘waardig’ te maken. Dat je opgeefgedachten hebt als dat niet werkt is dan ook begrijpelijk. Dat stukje mag je opgeven, maar geef Christus niet op! In het ontdekken van jou onmacht, hulpeloosheid en hopeloosheid toont Hij zich ten volle de Machtige Messias.

Een concrete stap is dat je je niet langer richt op de inhoud van je gedachten te richten en veel meer op wat je ervaart en voelt. Je hart en dit durven doorvoelen. En dit durven erkennen. Delen met een naaste. En met God. Hij zoekt een gebroken hart die erkent afhankelijk van Hem te zijn (en niet zelf met oplossingen aankomt zetten).

Zie gedachten als gedachten. Ze komen en ze gaan. Sommige onderzoekers denken dat we 60.000 gedachten hebben per dag, waarvan het merendeel negatief. De gedachten zélf hebben niet zozeer lading/betekenis, maar krijgen die doordat je die er zelf aan geeft.

Groet,
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

porno