Christelijke feesten met heidense oorsprong

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een tijdje met de vraag of wij de heilsfeiten moeten vieren. Kerst, Pasen en Pinksteren hebben een heidense achtergrond.  Men heeft vroeger deze feesten omgezet in christelijke feesten. Nu in deze tijd komen de heidense dingen naar voren  de kerstboom, eieren en hazen met Pasen. Teken van vruchtbaarheid. Pasen is in het Engels afgeleid naar een of andere godin. Wat moet ik hiermee?

Antwoord

Prof. dr. Paul schreef daarover in 'Terugkeren naar Joodse feesten':

"We kunnen de geschiedenis niet over doen. Ik zou liever de namen van de dagen van de week andere namen geven, omdat ze voor een deel naar Germaanse goden verwijzen (Thor, Wodan), maar het huidige gebruik heeft dit niets meer te maken met die achtergrond. Als we hier veranderingen in gaan aanbrengen komen we buiten de samenleving te staan."