Het allerliefst van brug afspringen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zit in de put. Mijn leven is een puinhoop. Ik zou het allerliefst van de brug afspringen en wel nu!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat is je vraag? Dat ik je tegenhoud bij die brug? Dan hoop en bid ik maar dat je jezelf de tijd hebt gegund om op dit antwoord via Refoweb te wachten! Niet dat ik je problemen kan oplossen, want ik heb geen idee wat die puinhoop betekent. Je schrijft niet veel en tegelijk óók héél erg veel!

Dat er iets is wat jij als een enorm probleem ervaart is wel duidelijk, maar waar gaat het over? Misschien ben je nog niet in staat om het te verwoorden, om het op te schrijven. Er zijn, nu je dit antwoord leest, een paar dagen voorbij gegaan. Ik hoop voor je, dat het eerste erge gevoel wat gezakt is en dat je wellicht wat beter in staat bent om méér te vertellen of te schrijven.

En die brug? Kom er niet in de buurt! Schat ik het goed in, en wil je niet echt springen maar een luisterend oor, een begrijpend iemand? Knap dat je met je dringende boodschap in ieder geval nù al de eerste stap hebt gezet in de góéde richting, wèg van dat water!

En na stap 1 volgt stap 2: zoek iemand met wie je méér wilt delen. Een hulpverlener met wie je kunt praten (op woensdagavond kan dat anoniem door via Refoweb met iemand van Eleos te chatten). Of schrijf nog een keer naar Refoweb, maar dan wat uitgebreider. In ieder geval: ZOEK HULP! Zoek die hulp, die bij je past. Iemand die je vertrouwt. Bijvoorbeeld je huisarts (dat is een goed begin, echt waar!), misschien de dominee of een vriend(in). Durf je niet alleen, neem dan die vriend of vriendin, je broer of je zus, mee. Na stap 2 zullen stap 3, 4 en volgende gemakkelijker gaan, dat verzeker ik je!

Ik wens je heel veel sterkte en zet daar een ouderwetse uitdrukking achteraan, die diep vanuit mijn hart komt, Gode bevolen.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

suicide