Tekst op een trouwkaart

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Als verloofd stel, dat binnenkort hoopt te gaan trouwen hebben we een vraag over de tekst op een trouwkaart. Op veel kaarten staat: “Wij delen u mee, mede namens onze (wederzijdse) ouders, dat wij... hopen te trouwen.” Enz. Waarom word er op gezet “namens wederzijdse ouders?” Is dit een (goede) (christelijke?) traditie, waar komt dat vandaan? Waarom/wanneer zet je het wel en niet op de kaart? Ik (vrouw) woon al een aantal jaren zelfstandig, mijn verloofde woont bij zijn ouders.  Alle ouders leven nog en hopen getuigen te zijn op ons huwelijk.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, waarom geef je kennis van een voorgenomen huwelijk mede namens wederzijdse ouders... misschien om aan blijdschap en dankbaarheid van ouders óók woorden te geven? Juist als zij getuigen mogen zijn, zou ík het al een mooie gedachte vinden om op dat ook op de kaart tot uitdrukking te brengen door genoemde vermelding. Maar... ik ga niet trouwen! Jullie bruiloft en alles wat daaromheen geregeld wordt doe je op je eigen manier. Ben je gevoelig voor tradities en/of goede gewoontes, dan geef je die vorm op een manier die bij jullie en bij de beide families past.

Tegenwoordig mag en kan er heel veel. Traditie of niet, er zijn zoveel stijlen mogelijk. Daar kan ik in de anonimiteit van deze setting niet veel zinnigs over zeggen. Belangrijker dan de trouwdag is het huwelijk zelf... maar dat is een ander verhaal!

Een mooie dag toegewenst, met alles erop en eraan!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwentrouwplannen
4 reacties
Vrouw123
Wij hadden erop gezet: 'met onze ouders als getuige zal ons huwelijk bevestigd worden in....' Dan geef je ze ook een plekje op de kaart, maar hoef je het niet te vermelden zoals in je vraag.
Zita
Voorheen waren het de ouders die het huwelijk van de kinderen aankondigden. Dus: A. Jansen en B. Jansen-de Vries geven kennis van het voorgenomen huwelijk van hun zoon Pieter met mejuffrouw Greetje Visser.
Op de rechterhelft van de kaart kondigden de ouders van de bruid het huwelijk van hun dochter Greetje met de heer P. Jansen aan. De details rond datum, locatie en receptie werden daaronder over de volle breedte van de kaart vermeld.
Nu het stel zelf de beslissing neemt om te trouwen, en de ouders daar geen rol van betekenis meer bij spelen, kondigen de ouders het huwelijk niet aan, maar het bruidspaar doet dat zelf. De verbondenheid met de ouders wordt uitgedrukt door de aankondiging mede namens de ouders te doen. Of door een andere zinsnede te kiezen, bijvoorbeeld de ouders die getuigen zijn.
Naturel
Ik vind het nogal oubollig klinken,en het feit dat je vraagt waarom men dat op een kaart zet lijkt mij dat je het zelf ook niet echt bij je vind passen. Meid..Kies iets wat bij je/jullie past, iets vlots, iets minder beladen taal. Fijne trouwdag hoor en succes met voorbereiden
Autumn
Oh bijzonder, ik heb dat echt nog nooit ergens gezien. Zou het persoonlijk alleen doen als ik daar zelf de overtuiging voor heb, niet vanwege traditie of gewoonte.