(Te) hoge verwachting van eredienst (2)

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Vervolgvraag voor ds. A. Jonker naar aanleiding van '(Te) hoge verwachting van eredienst'. Bedankt voor uw antwoord op mijn vraag. Ik heb de tips doorgenomen en neem ze serieus. Valt een preek soms mager uit dan pik ik de goede zaadjes eruit en laat de kafjes liggen. Hier thuis zeggen ze: dan zing je maar een mooi lied. Dus dat probeer ik dan te doen.

Graag wil ik de vraag nog iets verder toespitsen. Zijn er richtlijnen over hoe een preek gehouden moet worden? Zeker ook wat betreft het uitleggen van het tekstgedeelte waaruit gelezen wordt. Nu zondagavond hadden we een (gast)predikant die preekte uit Romeinen 5:1 en 12-21. Daarbij heeft hij in het kort iets gezegd over Adam en Eva. Dat kennis heel aantrekkelijk is en dat wat bij de eerste Adam mis is gegaan dat dat bij de Tweede Adam goed komt. En dat geloven aan de ene kant kennis is en aan de andere kant vertrouwen.

Omdat de predikant veel uitweidde over andere zaken behalve het tekstgedeelte (bijvoorbeeld zijn jaren als zendingspredikant in land X) heb ik mijn Bijbeltje dichtgedaan omdat verder meelezen geen zin had. Aantekeningen tijdens de preek probeer ik ook wel eens te maken, maar het nadeel daarvan is dat als je aan het schrijven bent, je achterloopt in het luisteren.

Mijn vraag: zijn er richtlijnen over hoe een preek gehouden moet worden? Verwacht ik teveel om van een preek echt iets te leren van het te behandelen tekstgedeelte (dat er echt uitgediept wordt van wat daar nu eigenlijk staat)?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Door de vragen heen merk ik de worsteling die je doormaakt. Graag voedsel ontvangen in de eredienst en dan toch meer dan eens teleurgesteld worden.

Er zijn veel boeken geschreven over de prediking. Iedere schrijver heeft bepaalde accenten. Toch is wel duidelijk dat het in de preek moet gaan over de verkondiging van de Bijbel. Dat betekent naspreken, uitleggen, toespitsen, aan het hart leggen van een Bijbelgedeelte.

Daarbij zal de persoon en het werk van de Heere Jezus om zondaren te verlossen niet mogen ontbreken. Immers, zonder waar geloof in Hem zijn we verloren en de Heilige Geest werkt het geloof in Jezus Christus opdat we door Hem in tijd en eeuwigheid gered, gelukkig, zalig zullen zijn.

Soms vertelt Paulus ook heel persoonlijke dingen in zijn brieven of in toespraken in Handelingen. Dit geeft de predikant ook de mogelijkheid om iets van zijn eigen leven te vertellen, maar de prediker moet nooit centraal staan!

Nu heeft de ene predikant meer gaven om de Bijbel uit te leggen en te verkondigen dan de ander. Toch zal de Heere Zijn woord, wat in afhankelijkheid van Hem verkondigd wordt, niet vruchteloos tot Hem laten terugkeren.

Je mag van de prediking veel verwachten, omdat God Zelf door de prediking tot ons spreekt. Een predikant moet zijn uiterste best doen om al zijn talenten te gebruiken om Gods mond tot de gemeente te zijn. Bid voor de predikanten om Gods instrument naar jou toe te zijn. Als je biddend naar de kerk gaat, zul je van de Heere altijd iets van Zijn genade en liefde mogen ervaren.

En… als je teleurgesteld bent? Soms ten onrechte omdat je te veel verwachtte, soms terecht omdat de prediker te weinig volgens zijn hoge roeping heeft gestudeerd en gepreekt. Breng je teleurstelling in het gebed bij de Heere, Hij zal je troosten en verder leiden. Soms mag je ook biddend een mail of brief sturen naar een predikant waarin je op een liefdevolle manier je vragen en noden onder zijn aandacht brengt.

Gods zegen onder Zijn Woord toegewenst,
Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

kerkdienstpreek