Hoge eisen voor behandelaar

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Om iets moeilijks een plaats te geven, denk ik aan een behandeling met EMDR. Mezelf kennende, denk ik dat ik me het meest op m’n gemak zou voelen bij een vrouwelijke psycholoog die zelf hoogbegaafd is en mij als hoogbegaafde daardoor goed kan volgen. Ook zou ik er graag in de avond terecht kunnen in plaats van alleen overdag. Is er iemand die mij kan tippen bij wie ik moet zijn? Wij wonen in het midden van het land.

Antwoord

Beste mevrouw,

Opgelopen trauma’s kunnen middels verschillende therapeutische insteek worden behandeld. Zeker als het een enkelvoudig trauma betreft waarbij er duidelijk sprake is van een goede focus, is de kans groot dat behandeling via EMDR een goed resultaat biedt. Wat het trauma zelf inhoudt daar geeft u geen duidelijkheid over, wat uiteraard ook niet hoeft.

Wat mij wel van het hart moet is dat u hoge eisen stelt aan het niveau van de behandelaar, sekse en tijdstip. Het is echt niet zo dat een behandelaar hoogbegaafd moet zijn om u effectief te kunnen behandelen. EMDR wordt gegeven door doorgaans goed EMDR geschoolde hulpverleners die dat met zorg uitvoeren bij mensen van verschillend niveau. Voorkeur voor sekse van de EMDR-hulpverlener kan uiteraard worden aangegeven, maar niet altijd worden gegarandeerd.

Als u gebruik wil maken van GGZ-hulpverleners werken deze doorgaans overdag en niet in de avonduren, tenzij er een avondopenstelling is voor hulpvragers.

Als ik uw vraag lees en de daarbij behorende kwaliteitseisen kunt u beter gebruik maken van een vrijgevestigde hulpverlener. U loopt dan wel het risico dat u zelf de behandeling moet betalen of een gedeelte ervan als uw verzekering dat niet dekt als zij geen contract hebben de behandelaar. Een lijst van gekwalificeerde EMDR therapeuten kunt u vinden op het internet, die ook werkzaam zijn in uw woonregio.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog