Twijfel aan geaardheid

F.J. Bijzet / Geen reacties

Vraag

Aan de heer F. J. Bijzet. Ik ben een man van 31 jaar en heb nog nooit een relatie gehad. Sinds enige tijd heb ik leuke contacten met een vrouwelijke collega. Maar ik twijfel aan mijn geaardheid. Bijvoorbeeld doordat ik ook weleens verliefd ben geweest op en gefantaseerd heb over een man bij mij uit de straat. Als ik door een andere man aangeraakt word kan ik zomaar opgewonden worden, bij vrouwen heb ik die ervaring tot nu toe niet. Ook reclame voor herenlingerie trekt mijn aandacht vaak. Ben ik homo, of hoe kan ik daar meer duidelijkheid over krijgen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor de directe vraag. Je geeft aan te twijfelen over je geaardheid. Wat is dan precies je twijfel? Want wat ik uit je beschrijving namelijk lees is dat je seksuele gevoelens tot op heden dus voornamelijk gericht zijn geweest op mannen en richting vrouwen lijken te ontbreken. Als je met name in contacten met mannen seksuele opwinding ervaart, daarover fantaseert en dat niet bij vrouwen hebt, dan klinkt het alsof je in ieder geval homoseksuele gevoelens hebt.

Hoewel seksuele gevoelens voor het zelfde geslacht bij jongens en meiden in de puberteit wel vaker voorkomt, is het feit dat het bij jou zich voornamelijk (alleen) op mannen richt en dit ook na de puberteit door is gegaan wel een teken dat er sprake is van homoseksuele gevoelens. Dat kun je in ieder geval serieus nemen en voor jezelf erkennen. En dan volgt de volgende stap, onderzoeken wat dat voor je betekent. En dat kan best lastig zijn. Het kan zo zijn dat je in dat proces wel wat hulp kunt gebruiken om te onderzoeken wat dat voor je betekent. Neem dan gerust contact op.

Groet,
Ferdinand Bijzet

Tags in dit artikel:

geaardheid