Misbruikt als jong meisje

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Als een jongen van 16 jaar een meisje van 9 jaar misbruikt is hij dan een pedofiel? Of spreken we op die leeftijd nog niet van een pedofiel? Kan een jongen van 16 ook gewoon uit interesse naar een meisje van 8 kijken? We hebben het wel over 30 jaar geleden waarbij jongeren denk ik pas op latere leeftijd seksueel actief werden. Ik (meisje) heb er gelukkig geen last meer van, maar probeer het te begrijpen waarom iemand van 15/16 jaar dat zou doen.

Antwoord

Uit je brief begrijp ik dat je 30 jaar geleden misbruik hebt meegemaakt. Je geeft aan er geen last meer van te hebben, gelukkig maar, maar blijkbaar zit je nog wel met vragen over het gebeurde. Het is me niet helemaal duidelijk uit je brief of het alleen bij kijken is gebleven of dat er ook seksuele handelingen zijn verricht.

Van pedofilie mag gesproken worden als de dader minimaal 16 jaar is en er een leeftijdsverschil is van minimaal vijf jaar. Daarbij vertoont het kind nog geen secundaire geslachtskenmerken (haargroei, lage stem, borstontwikkeling). De dader heeft seksuele verlangens en fantasieën over kinderen. Hij valt dus echt op kinderen.

Maar plegers van seksueel misbruik bij kinderen zijn niet altijd pedofielen, er kunnen andere (psychiatrische) problemen aan ten grondslag liggen, zoals persoonlijkheidsproblematiek, opgroeien in een gezin met veel onveiligheid en onduidelijkheid over grenzen, zelf misbruikt zijn.

Maar of je het nu wel of geen pedofilie kunt noemen, misbruik van een kind is grensoverschrijdend en fout. Je vraagt je af of een jongen van 16 uit interesse naar een meisje kan kijken. Ik vraag me dat af, ik denk dat er (bijna) altijd seksuele gevoelens een rol spelen. En blijft het dan bij kijken of worden er ook seksuele handelingen verricht? Het klopt dat 30 jaar geleden jongeren meestal op latere leeftijd dan nu seksueel actief werden, maar dat wil niet zeggen dat er geen seksuele gevoelens speelden en vanuit die gevoelens over grenzen van een kind werd gegaan.

Ik hoop dat je met mijn antwoord wat meer duidelijkheid kunt krijgen voor jezelf.

Groet, Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik