Opleiding Commerciële Economie

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik zit op dit moment in het tweede jaar van de opleiding Commerciële Economie en dit jaar vind ik het eigenlijk ook niet echt meer zo leuk. Mijn interesses blijken volgens een test ergens anders te liggen. Ik heb al veel gebeden tot God om te vragen wat hij nu eigenlijk wil dat ik doe. Is de opleiding CE welgeschikt of moet ik mijn gevoel volgen en iets anders doen, in dat geval iets met talen en geschiedenis. Ik wordt er soms zo moedeloos van allemaal. Mijn vraag is, hoe kun je zeker weten wat het beste is? Hoe weet je of God met je bezig is om jou op de juiste plaats te krijgen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Om te beginnen met je laatste vraag: God is met je bezig om je op de juiste plek te krijgen. De juiste plek is allereerst: aan de voet van het kruis. God bidt jou: laat je met Mij verzoenen (2 Kor 5:19, 20). Daarnaast mogen we ook weten, zeker als we leven vanuit de vergeving, dat God ons leven leidt tot in de kleinste details. Die leiding zien we vaak achteraf pas duidelijk. Gezien je vraag is Gods leiding je nu niet duidelijk.

Hoe kom je er achter wat God met je leven wil? Ik meen dat Augustinus het was die eens zei: Heb God lief en doe wat je wilt. Volgens mij heeft hij gelijk. De eerste oproep is: Heb God lief, daar begint het. Als je ten diepste leeft zonder God en Christus is je leven zinloos en moet je leven eerst tot zijn doel komen. Als je echter Jezus mag kennen als jouw Borg en Middelaar (wat ik van harte hoop) dan mag jij jouw leven in Zijn Hand geven met het gebed: laat mijn leven zijn tot Uw eer, waar ik ook mag werken/wonen/leven. Als je dan vervolgens concrete beslissingen moet nemen, mag je gewoon doen wat je wil. Dat betekent in jouw geval van studie veranderen.

Je mag doen wat je wil om twee redenen:

1. God heeft je gemaakt, inclusief je capaciteiten en interessen. God vraagt, behoudens bijzondere gevallen, niet van ons om een beroep of wat dan ook te kiezen wat niet bij ons past.

2. Als je met Jezus leeft, woont de Heilige Geest in je (Efeze 1:13). Gods Geest woont en werkt in ieder die gelooft. Jouw verlangens worden dus gestuurd door de Geest. Tenzij je merkt dat je verlangens zondig zijn of voortkomen uit zondige motieven. Van de apostelen lezen we in de Handelingen telkens dat zij zelf besluiten namen om naar een bepaalde stad te gaan of ergens te blijven (zie bv. Hand 15:34). Slechts in enkele gevallen wordt hen via een bijzondere openbaring duidelijk dat ze een andere weg moeten gaan (bv. Hand 16:6-10). Dit betekent dus concreet voor jou: je mag je verlangens volgen. Je hebt er toch voor gebeden, zeg je zelf.

Praktisch zou ik in jouw geval wel proberen om bijvoorbeeld een niveau 1- diploma van je huidige opleiding van  te krijgen zodat je  niet helemaal voor niets deze opleiding gevolgd hebt. Waarschijnlijk is er ook nog iets mogelijk van een gesprek met iemand van je school of met een beroepskeuzeadviseur. Ik krijg uit je vraag de indruk dat je dit al gehad hebt, vandaar dat ik aangeef dat een wisseling van opleiding een reële optie is.

Overigens hoef je op het achter je liggende jaar niet terug te zien als een ‘verloren’ jaar. Volgens Rom. 8:28 werken alle dingen mee ten goede voor hen die Jezus liefhebben. Misschien ontdek je achteraf dat het toch goed was om een jaar de CE opleiding te hebben gevolgd.  Hopelijk heb ik je zo een handje geholpen. Gods zegen toegewenst over je hele leven.

Met hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

Gods wilstudiekeuze