De puberteit heeft toegeslagen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Onze zoon van 16 was altijd een serieuze leerling op school. Hij ging ervoor en was ijverig . Maar sinds een half jaar heeft de puberteit in alle hevigheid toegeslagen, met alle gevolgen van dien. Hoe moeten we hem weer motiveren en in laten zien dat hij gewoon dat havo-diploma moet halen, dat z’n baantje bijzaak i.p.v. hoofdzaak is en dat hij gewoon dat diploma nodig heeft? Alle andere dingen kunnen we mee leven, omdat je weet dat het weer overgaat (grote mond, schoppen tegen regels en kerk, etc.) maar hiermee maakt hij het zichzelf zo moeilijk en daarvoor wil je je  kind zo graag bewaren omdat we van hem houden. Hebben jullie tips?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het probleem dat je aansnijdt, is lastig. Je kind moet het in gaan zien en hoe krijg je hem zo ver? Je zult al wel geprobeerd hebben om gesprekken te voeren. Toch zul je daar weer naar toe moeten. Gesprekken, waarin voor de puber wat te kiezen is. Ik denk dat zijn bijbaantje daar mogelijk bij betrokken kan worden. Als hij wat te kiezen heeft, wordt het meer zijn eigen verantwoordelijkheid. Toch is ook dat geen garantie dat hij weer aan de gang gaat. Weet wel, dat je als ouders nog wel heel wat te zeggen hebt. Hoe meer je jezelf serieus neemt, hoe meer kans dat je puber dat ook doet. Sancties helpen vaak slecht, maar een afspraak op volwassen niveau, waarbij je niet voor je puber denkt, maar hem zelf laat nadenken, wil nog wel eens helpen. Mocht hij zich vervolgens niet aan zijn afspraak houden, dan zijn de consequenties voor hem. Bedenk daar een gerichte sanctie voor. Deal = deal en anders heeft hij een probleem. Vaak helpt de vraag ook wel: Wat heb je van ons nodig? Het is wat lastig adviseren, omdat ik je zoon niet ken. Wat bij de één helpt, helpt nog niet bij de ander.

Ik merk ook in je vraag dat je hem wilt behoeden voor de nare gevolgen. Heel begrijpelijk! Toch kan het ook wel eens goed zijn, om hem de gevolgen te laten ondervinden. Ervaring is de beste leermeester. Onze zoon wilde ook niet meer leren en na herhaalde pogingen en een keer blijven zitten, hebben wij hem van school gehaald en moest hij werken om zijn studiekosten van dat verloren jaar terug te betalen. Anderhalf jaar verder heeft hij zijn studie weer opgepakt en was hij in meerdere opzichten dankbaar voor de harde leerschool. Je kind wil volwassen worden en daar horen ook keuzes en verantwoordelijkheden bij. Als je voor je gevoel alles geprobeerd hebt en het wil niet, dan houdt het een keer op.

Wellicht ten overvloede: bidden is altijd een krachtig middel en de Heere (op Zijn tijd en wijze) is een Hoorder van het gebed.

Veel wijsheid en liefde gewenst, maar ook veel beslistheid en duidelijkheid.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

puberteitrelatieszoon