Worstelen met de (Herziene) Statenvertaling

Redactie Refoweb / 146 reacties

Vraag

Ik heb de vraag 'Verbonden aan Statenvertaling maar nadenken over HSV' gelezen en ook het antwoord. Het is precies de vraag waar ik ook mee loop. Eigenlijk wel mee worstel in het gezin. Zou er toch alsnog iemand op kunnen reageren? Want ik lees in het antwoord van Refoweb zelf eigenlijk niks over deze worsteling.

Antwoord

Dat komt omdat al dat geworstel de afgelopen 15 jaar al regelmatig in deze rubriek aan de orde is geweest. We hebben een selectie van vragen hieronder voor je op een rij gezet. Meer vind je er onder de tag 'Herziene Statenvertaling (HSV)'.

146 reacties
WillemB
Beste Jewannes,
Misschien ter verduidelijking: het gaat me niet zozeer om jouw niet reageren in deze bijdrage.
Maar in zo’n 3 á 4 bijdragen van afgelopen periode wordt je stil als jou gevraagd wordt om het concreet te maken.
En wat blijkt: ook nu verval je precies in hetzelfde gedrag.
Je brandt de HSV af als een vertaling, nodig voor goddelozen (volgens jouw bijdrage van 23-12, 13:17).
Als ik je dan concreet vraag waar de HSV de leer van de HC mogelijk zou ondermijnen, geef je weer opnieuw een jou zo kenmerkende reactie: “Daar wil ik mijn tijd niet aan besteden”.
Nee, wél je tijd steken in het zwaar veroordelen van, en kwaadspreken over de HSV.
Maar inhoudelijk dus blijkbaar totaal niet wetende waarover je het hebt, want daar wil je geen tijd in steken.

Er is hier niemand die de SV veroordeeld of afbrandt om de inhoud (alleen kanttekening plaatst bij de huidige verstaanbaarheid).
Ik lees hier wel van een Jewannes, die de HSV inhoud niet kent en wil kennen, maar wel veroordeelt en afbrandt, omdat gerespecteerde mensen in zijn omgeving dat ook doen…
kumi
Lees je Bijbel Bid elke dag,bid elke dag2x
Dat je Groeien mag2x.
Samanthi
@doeterniettoe
Ik bedoelde niet speciaal jou hoor en ik doet zelf ook niet altijd even aardig.
Het is echt een les, ik lees ook vaak dat het een teken is dat je nog niet aan vaste spijzen toe bent.

1 Korintiërs 3

2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. 3 Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Samanthi
In de tijd dat ze de SV schreven was er ook al discussie over u of gij.
https://www.statenvertaling.net/vdvlis5.html
Prisma23
Semathi, dank voor je link over "U", "Gij", "du" etc. tijdens de bespreken van de taalkundige keuzes voor de eerste versie van de SV.

Dat waren toen blijkbaar "... saeken van weinig belang...¨, moet je nu eens horen! :-)

Maar er werd toen wel met "deftigheit en eerbiedigheit" gediscussieerd.
Stillawake
Bijzonder om te zien dat een ooit door God gezegende vertaling nu door Satan gebruikt wordt om tweedracht te zaaien...

Zijn doel is een onbegrijpelijke Bijbel, en hij lijkt zijn zin te krijgen als het an de GBS ligt...
Hidden
Ik heb sommige van bovenstaande argumentaties soms met kromme tenen gelezen. Ik ben blij en dankbaar voor verschillende vertalingen; al sluit mijn taalgevoel niet aan bij de wat 'frivolere' vertalingen zoals bv Het Boek. De Statenvertaling is mij lief evenals de HSV of de Naardense Bijbel (over aansluiting bij de grondtekst gesproken!).
Stillawake maakte dat ik toch wilde reageren. Soms ben ik bang dat we, door de veelheid van vertalingen, elkaar niet meer verstaan. Hierdoor lijkt het of we soms uit elkaar gedreven worden. Al geloof ik zeker dat Gods Geest door de Bijbel blijft spreken en Hij Zijn gemeente nooit verlaat.
Ik ben opgegroeid met de NBG en via de Bijbel Memorisatiecursus van de Navigators veel teksten uit het hoofd geleerd. Die NBG- teksten worden door veel mensen niet meer herkent en dat benauwt mij wel eens.
Arrow
HSV is met brons pronken terwijl je goud in huis hebt.
https://getrouwevertaling.nl/herzienestatenvertaling.html
Een van de vele site's / pagina's over de hsv.

Zelf lezen we de SV. We hebben ook de SV met uitleg in huis. Vind daar de tijdlijnen, uitleg, achtergrond info en foto's van vondsten en opgravingen ook erg waardevol
Samanthi
@Arrow
In de Bijbel met uitleg staat de woorden die veranderd zijn in de kantlijn.
Als de HSV dan brons is wat doen diezelfde woorden dan in de kantlijn?
WillemB
Arrow brengt, denk ik, een heel helder punt naar voren. Inderdaad, om de SV te behouden, is er een uitvoering van de Bijbel (in SV) met Uitleg verschenen.

Lees: De BMU is gewoon een parallel-editie, met in de middelste kolom het gangbare Nederlands.
Bovendien aangevuld met uitleg per tekst, ook in hedendaags Nederlands, die soms zelfs behoorlijk afwijkt van de kanttekening.
Daar kwam destijds vanuit een bepaalde GG-hoek ook al een felle reactie tegenop, als zijnde weer een nieuwe, kwade tijdgeest met de macht van de boze, enz.
Allerlei zware waarschuwingen en aantijgingen in kerkbladen dat de “aloude waarheid” dreigde weggevaagd te worden...

Maar heel bijzonder: dat heeft de GG in Saambinder toen weten te sussen als zijnde een middelmatige zaak, waar men zich een beetje met elkaar moet verzoenen en waarvoor men aan elkaar een beetje ruimte voor moet geven! Hoopvol, toch!?
Doeterniettoe
Middelmatige zaken bestaan niet bij de GG als het om bijbelvertalingen aankomt. Laat mensen die de HSV willen lezen dat gewoon doen en die de SV willen lezen ook. Kun je direct alle discussies sluiten. Beetje meegaan met de NIET hyper calvinisten.
Doeterniettoe
Of hebben degene die de HSV lezen bekering daarvan nodig ?
Zv70
Best frappant dat de BMU wel geaccepteerd is, maar de HSV beslist niet. In de BMU is m.i. meer 'ingekleurd' en naar de doeltaal gebracht dan in de HSV.
Samanthi
@Zv70
Ja klopt, ik gebruik hem wel, naast de kanttekeningen en de HSVstudiebijbel

Soms spreken deze drie elkaar tegen.
Vaak komen we er beter uit als we met de digitale studiebijbel, de grondtaal uitdiepen en vooral tekst met tekst vergelijken, steeds weer terug naar het Woord.
Davinci83
Ik bespeur de behoefte aan een nieuwe vertaling...zo eentje die kunt inzetten op het (evangelisatie-)moment dat je een niet-in-de-tale-kanaans-ingewijdde aan het woord wilt blootstellen (maar dan toch getrouw aan de aloude waarheid; de SV). We noemen hem: "De Stratenvertaling" ;-)
kumi
EEN WOORD: BESPOTTELIJK!!!
Prisma23
@Davinci83, de "Straatvertaling" bestaat al min of meer, zoekt maar eens op "straatbijbel", dan komt je op links als

https://soundcloud.com/straatbijbel

https://www.yumpu.com/nl/document/view/1985326/straatbijbel-preview
Jesaja40
Weten jullie dat het pijn doet om op allerlei manieren elkaar de loef af te steken om een Bijbelvertaling.

Ik krijg de indruk dat het zo langzamerhand een handelsmerk wordt van de christenheid.

Elkaar afbranden en de maat nemen op grond van wat eigenlijk?

Gaat het christendom zo om met ons Joodse Boek?

Dan moet ik echt constateren dat jullie ons in deze niet tot jaloersheid zullen brengen zoals Paulus schrijft in Romeinen 10:19.
Samanthi
@jesaja40
Ja helaas en we begrijpen er vaak niets van, omdat veel dingen op zijn Nederlands geïnterpreteerd wordt, terwijl de betekenis veel dieper ligt.
Omega
Misschien wordt het tijd de tegenstanders van een herziene SV eens eerlijk gaan worden. Wie een Bijbel nauwelijks nog begrijpt is afhankelijk van de exegese van predikanten (zoals in de Middeleeuwen de leken afhankelijk waren van de Roomse priesters). Met een zelfbevindelijke uitleg houd je de eigen leer in stand en het kerkvolk in het gareel. Een andere motivatie is er niet. Dat blijkt ook wel een de reacties van de tegenstanders van een herziening bij deze en andere topics. Ze hebben geen enkel zicht (meer) op de welmenendheid en kracht van het evangelie en de welwillendheid van Christus inzake het vrije aanbod van genade.

Lees ook het artikel van ds. W. Pieters in het RD van 28-12-2023. Daar is geen speld tussen te krijgen.