Weinig over biseksualiteit gesproken

drs. E.J. (Els) van Dijk / 6 reacties

Vraag

Waarom wordt er in reformatorische kringen zo weinig over biseksualiteit gesproken? Ik ben 30 en ik ben er sinds een half jaar achter dat ik biseksueel ben. Ik ben me nu een beetje in de verschillende christelijke homo-organisaties aan het verdiepen en ik vind zo ontzettend weinig over biseksualiteit in het christelijke homo-debat. Is het de bedoeling dat ook ik celibatair moet gaan leven? Op dit moment voel ik me ook schuldig als ik verliefd word op een man en als ik überhaupt maar denk aan het beginnen van een relatie, het maakt niet uit met welk geslacht. De dominee en een gedeelte van de kerkenraad zijn op de hoogte. Het antwoord van de dominee viel me reuze mee. Maar het maakt de angst om de 'mist in te gaan' niet minder. Als ik lesbisch was geweest, dan was het slikken of stikken geweest. Met andere woorden: of de kerk of een relatie. Maar nu weet ik het gewoon niet. Ik moet straks als ik dood ga wel mezelf verantwoorden tegenover God en ik snap er gewoon helemaal niets meer van. Zou zelf-censuur wat betreft het avondmaal een oplossing zijn? Het avondmaal bezorgt me echt slapeloze nachten en dat trek ik niet veel langer meer. De kerkenraad gaat pas wat 'doen' als ik met een dame thuis kom. En dat is maar beter ook. Maar het blijft een grote gok met 50 procent kans dat het goed gaat en 50 procent kans dat het fout gaat.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste …,

Er wordt sowieso in de kerk (maar ook in de christelijke gezinnen!) weinig over seksualiteit gesproken. Opvoeders en begeleiders van jonge mensen lijken het een precair onderwerp te blijven vinden waardoor er maar weinig openheid is. Mensen hebben wel standpunten, maar dat is iets anders dan vanuit nabijheid en verbondenheid er met elkaar over spreken, juist als de praktijk van het leven weerbarstiger is dan het formuleren van heldere en kordate standpunten. En dat geldt zeker ook voor biseksualiteit.

Dat je biseksueel bent maakt jou niet minder dan iemand die hetero is, net zo als dat geldt voor iemand die lesbisch is. De vraag is hoe jij er mee omgaat. Hoe geef jij je seksuele identiteit zodanig vorm, dat je rein tegenover God staat/bent? Dat is dezelfde vraag die ook voor hetero’s en homo’s geldt. Je identiteit als zodanig hoeft absoluut niet tussen jou en God in te staan en is dus wat mij betreft ook geen enkele reden om geen avondmaal te vieren bijvoorbeeld. Het gaat om jouw zuiverheid en reinheid. Het gaat erom of je door Christus rein tegenover God staat en een vrij mens bent.

Dat vraagt om regie over jouw leven vanuit keuzes die jij maakt en die keuzes maak je op grond van je principes. Het gaat niet om een gok, maar om een wilsbesluit waar jij jezelf aan wil houden ja of nee en waar je consequenties aan verbindt. Daarom begrijp ik niet zo goed dat je bang bent om de mist in te gaan. Laat ik proberen dat uit te leggen.

Als jij vindt dat een lesbische relatie niet is zoals God seksualiteit bedoeld heeft, heb je dus een keus: wil je een dergelijke relatie een kans geven of wil je er principieel bij voorbaat niet aan beginnen? Als dat laatste het geval is, is dat een besluit. Zelfs als je gevoelens zou krijgen voor een andere vrouw, geef je daar niet aan toe, want je wilt dat niet!

Laat ik mijzelf als voorbeeld geven: ik ben een alleenstaande hetero vrouw. Als ik gevoelens zou krijgen voor een getrouwde man, mogen die gevoelens geen kans krijgen, aangezien dat niet mag en niet kan. Ik moet die gevoelens dus niet voeden, maar ze ver van mij houden. Sowieso moet ik ervoor zorgen dat ik seksueel niet geprikkeld word aangezien die gevoelens niet bevredigd kunnen worden. Dat vraagt dus een heel duidelijke keus met concrete consequenties. Alleen dan kan ik op dit gebied zuiver en rein blijven. Dus niet naar erotisch getinte plaatjes kijken (ik denk trouwens dat dit voor de meeste mensen niet goed is, maar dat terzijde), niet verlangens naar een man voeden, enzovoort en zo verder.

Als jij een relatie met een man een kans wilt geven, dan kun je je daar open voor stellen en kun je bezien of er een man op je pad komt die je levenspartner zou kunnen worden. Als je dat gezien je seksuele identiteit te eng vindt, kun je er ook voor kiezen een dergelijke relatie geen kans te geven en het besluit nemen om als alleenstaande door het leven te gaan.

Elk jaar ontmoet ik wel homofiele mannen die een dergelijk besluit nemen; zij zijn ervan overtuigd dat God een seksuele relatie tussen twee mannen niet bedoeld heeft – de lichamen zijn daar ook niet op afgesteld – en kiezen er daarom voor om geen relatie aan te gaan. Dat vind ik heel moedig en ik heb daar veel respect voor.

Ik ken ook homofiele mannen die hetzelfde uitgangspunt hanteren: seks tussen twee mannen heeft God niet bedoeld, maar om als alleenstaande te leven lijkt hen ook vreselijk, dus hebben zij gekozen voor een huwelijk met een vrouw. Let wel: die keuze kan lang niet iedereen maken en ik zal dat ook nooit als standaard advies geven, maar ik ken wel goede huwelijken met deze achtergrond.

Al met al: het leven overkomt je niet, het is geen gok, je kunt duidelijk vooraf keuzes maken hoe je je leven vorm zou willen geven. Waarmee ik niet wil zeggen dat dan precies gebeurt wat jij hebt bedacht. Maar je kunt wel heel duidelijk voor jezelf de kaders formuleren waarbinnen jij wilt opereren en ook de grenzen aangeven waar jij absoluut niet overheen wil gaan.

Daarom is het heerlijk dat we Gods Woord als een geweldige bron van wijsheid mogen hebben, juist als het gaat om onze ethische en morele dilemma’s en dat we Hem mogen kennen als onze grote Leidsman die wijsheid in ons hart wil leggen zodat we in vrede met Hem mogen leven.

Dat wens ik je dan ook van harte toe: genade en vrede en een hoopvolle toekomst zoals God die wil bereiden voor al Zijn kinderen. Als je dicht bij Hem blijft, komt het goed.

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

biseksueelcelibatairgeaardheid
6 reacties
M71
Het gaat er niet om wat ik wil, wat wij willen, maar wat God wil. Als je daar niet helemaal uitkomt, dan vraag je naar de mening van een ander. En als je dat via refoweb doet, weet je dat er geantwoord wordt vanuit Gods Woord. Els van Dijk heeft prima uitgelegd hoe God wil dat we leven! En slikken of stikken? Dat staat nergens in de Bijbel. Je volgt óf Zijn weg, óf niet. Je weet waar deze 2 wegen naar toe gaan, aan jou de keus.
Ik onderschat niet wat je moeilijkheden zijn, maar iedereen heeft een kruis in dit leven, allen op een ander vlak. Hier moeten we mee aan de slag. De één met hulp, de ander zonder. Het is geen schande om hulp te zoeken bij het verwerken van situaties. God wil dit ook zegenen. Het belangrijkste van ons leven moeten we niet vergeten: Dat we gereinigd moeten worden door het bloed van Christus. Zoekt eerst het Koninkrijk van God, en Zijn gerechtigheid en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Een belofte! Hebben we dan geen last meer van ons opgelegd kruis? Nee, maar de Heere geeft wel overgave en rust, al gaat het ook door moeilijke wegen. God heeft Zijn kinderen geen kalme reis beloofd, maar wél een behouden aankomst!
Gods zegen toegewenst!
Naomi123
Belangrijk is inderdaad dat je niet minder bent dan iemand die hetero of homo is!
Je zegt dat je al wat informatie aan het zoeken bent over christelijke lhbt organisaties. Waarom ga je daar niet
een keer naar toe om te kijken hoe zij met dit soort zaken omgaan? Hoe gaan zij om met hun homoseksualiteit
en hun geloof? Het is belangrijk dat je weet wat voor mogelijkheden er zijn. Je kunt inderdaad er voor kiezen
om alleenstaand te blijven, of je te richten op een relatie met een man. Je weet nu hoe de kerkenraad er over denkt, kijk eens om je heen hoe andere gelovige bi- en homoseksuelen erover denken en hoe zij hun geloof een plek geven. Als je weet wat er mogelijk is, kun je je keuze pas goed maken. Een keuze waar jij gelukkig in bent.
Ik wens je veel succes in je zoektocht! En vergeet inderdaad niet, als je bij Hem blijft, komt het goed!
lrns
Afwijkende meningen zijn niet toegestaan op dit forum?
M71
Klopt, dit kun je zien als je ingelogd bent, onder het gedeelte waar je je antwoord in kunt typen.
Overigens is het op het forum wel toegestaan, maar in de vragenrubriek niet. De reden staat erbij.
AHHK76
Beste vraagsteller, het is niet makkelijk voor jou dat je je hierin alleen voelt. Daarom hoop ik voor jou dat er nog iemand gaat reageren die hetzelfde ervaart en contact met jou wil. Zelf weet ik wel van verschillende mensen dat ze homo/lesbisch zijn, maar van één persoon die ook biseksueel is. Deze man heeft zowel seksuele contacten gehad met mannen als met vrouwen.
Misschien kun je contact zoeken met Different van Ver. Tot Heil des Volks. Zij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die worstelen met hun seksuele identiteit. Ik weet niet of zij ook contactgroepen hebben. Het gebeurt nogal eens dat homo's m/v wel getrouwd zijn met iemand van het andere geslacht en er in hun huwelijk achterkomen, dat dit een vergissing was, omdat ze merken dat ze anders geaard zijn. Dan vraag ik me altijd af of deze mensen ook niet biseksueel zijn...?! Maar dat is mijn idee.
Zelf denk ik dat het best zover kan komen, dat jij het aandurft met iemand van het andere geslacht en die persoon ook met jou! Dan kun je er misschien nog wel blij om worden dat je toch bi was en niet echt lesbisch.
Het is niet een gok als je gaat trouwen, het is afwegen of je het met iemand aandurft, of je nou hetero bent of niet. En in ieder huwelijk zijn er weleens problemen, echt waar!
Je bent vanwege je geaardheid echt niet anders dan anderen wat betreft het Avondmaal. Het gaat erom dat je voelt dat je niet zonder God kunt leven en sterven en dat je al je heil bij Hem alleen wilt zoeken!
Vaak zoek ik ook nog naar iets goeds in mezelf, maar iedere keer kom ik er weer achter dat er maar één grond is waardoor ik Zalig kan worden. Dat is het lijden en sterven van de Heere Jezus.
Dat je op dit moment met veel vragen zit, kan het gaan naar het Avondmaal wel moeilijk maken. Dat heb ik zelf ook, soms gebeuren er zoveel moeilijke dingen dat het lijkt alsof mijn leven vol vragen en knopen zit. Dan vind ik het fijn als er anderen zijn, die naar mijn verhaal luisteren. Dan is het net of er weer een beetje orde in de chaos komt....!
Als je iemand vindt van het andere geslacht, die van jou houdt en jij van hem.... En als je samen kunt praten, bidden, lachten en huilen en er is ook seksuele aantrekkingskracht.... Als je dan alles samen wilt en kunt delen dan ga je trouwen en anders niet. Dat geldt in principe voor jou net als voor iedereen. Alleen met dit verschil dat je zowel verliefd kunt worden op mannen als op vrouwen.
Probeer het los te laten en uit de knoop te komen!
Mevrouw Els van Dijk is een geweldige vrouw, die veel voor anderen betekent. Ze is niet getrouwd. Toch denk ik dat ze niet minder gelukkig is als ik , die wel getrouwd ben! Als ik zie hoe ze is en wat ze doet, dan kan ik wel jaloers op haar zijn.
Leg al je zorgen maar voor God neer, Hij is toch de hele nacht wakker.
Veel sterkte!
Aandestamtafel
Dank voor jouw openheid en lef om je vraag hier te stellen.
Moedig van je!
Heb je wel eens gehoord van CHJC?
Dit is een vereniging van christelijke homo's, lesbiennes en biseksuelen.
Kijk ook eens op de site van Aan de stamtafel.
Ik wil je graag zeggen dat er meer christelijke biseksuelen zijn.
Veel sterkte!

Hartelijke groet,

Susanna Graver