Moeilijk om alle ballen hoog te houden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben getrouwd en heb twee kinderen, van wie één extra zorg nodig heeft. Naast moeder zijn werk ik best wel veel en mijn man werkt dan ook nog een hele week. Financieel is het ook echt nodig dat ik werk, maar absoluut niet het aantal dagen wat ik momenteel doe. Maar bij mijn huidige werkgever is minder werken niet aan de orde. Thuisblijfmoeder zou ik ook niet zien zitten, maar ik vind het wel erg lastig alle ballen hoog te houden en wat nu de juiste keuze is.

Ik geloof dat kinderen door God gegeven zijn en wil er ook voor ze kunnen zijn. Regelmatig hebben mijn man en ik hierover samen discussie, omdat hij vindt dat ik er meer zou moeten zijn. Echter we komen hier niet echt uit. Dingen in huishouden blijven vaak liggen omdat geen van beiden er aan toe komt. Ik begrijp dat ikzelf moet beslissen met betrekking tot werk en gezin, maar kan iemand misschien wat handvatten geven en tips wat in Bijbels opzicht juist is?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagsteller,

“Thuisblijfmoeder zou ik ook niet zien zitten, maar ik vind het wel erg lastig alle ballen hoog te houden.” Ik, ik, ik, lees ik in uw brief. En dan ook nog eens een man die vindt dat u er meer zou moeten zijn. Nou, als je dáár geen schuldgevoel bij krijgt als echtgenote, moeder en mede-kostwinner van een gezin, dan is dat héél knap!

Het is echter niet alleen moeder-de-vrouw die voor ‘thuis’ zorg draagt: u bent met elkáár getrouwd en vanaf dat moment draagt u sámen verantwoordelijkheid voor huishouden, gezin en óók voor de opvoeding van de door God geven kinderen die aan u béiden zijn toevertrouwd. Leest u deze lange zin maar een paar keer door, want dáár ligt de ‘oplossing’. Sámen met uw man bespreekt u hoe u een en ander vorm wilt geven. Niet door te discussiëren, maar door naar elkaars argumenten te lúisteren! Het kan heel goed zijn, dat u dezelfde waarden en normen hanteert, maar dat de verwàchtingen anders zijn. U bent als echtgenoten gelijkwaardige gesprekspartners en het zou best eens zo kunnen zijn, dat uw man mìnder gaat werken als ú het bij uw werkgever niet minder kunt gaan doen. Als een gesprek niet meteen lukt, omdat ieder ‘vast zit’ in eigen ideeën, kun je ook eens afzonderlijk van elkaar opschrijven waar prioriteiten liggen en welke oplossingen daarvoor gevonden zouden kunnen worden. Natuurlijk ga je dan daarna met elkaar aan tafel zitten (etentje organiseren??) om de uitkomsten te bespreken. Dat kan best eens heel verrassend zijn!

Nog twee dingen:

1. ik weet natuurlijk niet welke extra-zorg er nodig is voor uw ene kind... maar béide kinderen hebben evenveel líéfde nodig van moeder èn van vader!

2. voor huishoudelijk zaken, die blijven liggen, is áltijd een oplossing voor handen door een externe hulp in te schakelen. Mocht dat financiële problemen geven dan zijn goede, duidelijke afspraken nodig, waaraan ieder zich verantwoordelijk voor voelt en zich dus ook daadwerkelijk houdt!

Laatste tip: ga serieus aan de slag om gegroeide patronen te doorbreken, vòòrdat een en ander escaleert.

Marijke Rots

3 reacties
Rosy
Lees/kijk eens op de website Godvrezendegezinnen.nl en dan met name het digitale boek “de kracht van het moederschap”. Denk genoeg antwoorden te vinden op je vraag wat bijbels gezien juist is;).
Gepeizen
Lijkt me een heel waardevol antwoord van mw. Rots.
Lindy
De man is het hoofd van het gezin. Zijn rol is voornamelijk leiding geven aan zijn gezin en zorgen dat er genoeg financiële middelen voorhanden zijn.
De man moet van zijn vrouw kunnen verwachten dat het huishouden en de zorg voor de kinderen goed geregeld is. Het is fijn als hij daarbij wat meehelpt maar de vrouw is hiervoor verantwoordelijk.
Spreuken 31: 11
Haar man vertrouwt helemaal op haar. Dankzij haar zal hij nergens gebrek aan hebben.

Als je dit niet goed kunt regelen (omdat je teveel werkt, wat financieel gezien niet nodig is) zul je moeten kijken hoe je dit wel geregeld kunt krijgen. Dit kan onder andere door iemand in te huren om te helpen met het huishouden of zelf minder te gaan werken.

Lees onder andere Spreuken 31:

10 Wie lukt het om een goede vrouw te vinden? Een goede vrouw is veel meer waard dan edelstenen.
11 Haar man vertrouwt helemaal op haar. Dankzij haar zal hij nergens gebrek aan hebben.
12 Ze doet hem goed, en geen kwaad, haar hele leven lang.
13 Ze is bezig met wol en vlas, en spint en weeft met vlijtige handen.
14 Ze gaat er ver op uit om eten te halen, zoals de schepen van een koopman.
15 Ze staat vroeg op, als het nog donker is. Ze zorgt dat iedereen te eten heeft, ook haar slavinnen krijgen wat ze nodig hebben.
16 Als er een akker is die ze graag wil hebben, dan koopt ze die met het geld dat ze zelf heeft verdiend, en plant er een wijngaard op.
17 Ze pakt het werk stevig aan en is onvermoeibaar.
18 Ze zorgt ervoor dat alles goed gaat. Ze werkt zelfs 's nachts.
19 Haar handen zijn altijd bezig. Ze spint wol en weeft.
20 Ze is gul voor arme mensen en helpt mensen in nood.
21 Ze is niet bang voor de kou, want haar hele gezin draagt warme kleren.
22 Ze weeft mooie tapijten en haar kleren zijn van fijn linnen en mooie rode wol.
23 Haar man is bekend in de poort van de stad . Hij zit daar bij de wijze mannen.
24 Ze weeft linnen stoffen en verkoopt die. Ze verkoopt gordels aan de koopman.
25 Ze straalt kracht en schoonheid uit, en ze geniet van elke nieuwe dag.
26 Haar woorden zijn altijd vol wijsheid. Ze geeft vriendelijk goede raad.
27 Ze houdt toezicht op het hele huishouden. Ze houdt niet van luieren.
28 Haar kinderen zijn trots op haar, en ook haar man prijst haar.
29 "Er zijn veel goede vrouwen, maar jij bent de allerbeste!" zegt hij dan.
30 Elegant zijn is alleen maar uiterlijk, en schoonheid verdwijnt. Maar een vrouw die diep ontzag heeft voor de Heer, wordt geprezen.
31 Ze mag genieten van wat haar handen hebben gedaan. Ze zal in de stad voor haar werk worden geprezen.