Aanraking zonder toestemming

Redactie Refoweb / 18 reacties

Vraag

Is het erg als iemand van 50 jaar je zonder toestemming onder je kleren aanraakt en je kust? Dat is gebeurd toen ik bij hen op de bank in slaap viel. Ik ben acht jaar.

Antwoord

Dat is zeker erg! Vertel dit direct aan je ouders en samen met hen kun je aangifte doen bij de politie. Je kunt het ook anoniem melden op deze site: www.ikmeldhet.nl Maar het is wel belangrijk dat je het bekend maakt. De kans is namelijk groot dat deze man dit ook bij andere kinderen doet of later nog een keer bij jou.

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
18 reacties
drernie
Waarom wordt er automatisch vanuit gegaan dat het om een man gaat?
hans0166
en ... dat het zo is... dit is niet de taal van een 8 jarige
Omega
@Hans0166 Daar is dus een redactie voor ;-) Vrijwel alle vragen (en antwoorden) hier zijn in ABN. En als je beseft dat 90 procent van de bevolking nog geen foutloze zin kan fabriceren, vermoed ik dat het redigeren de redactie van Refoweb dagelijks heel wat zweetdruppels kost.
pindas83
@drernie

Ja dat is inderdaad het meest verontrustende van dit bericht. Scherp opgemerkt!
Marisa
@ drernie
@ pindas83

Cijfers zijn dan wel verhelderend:

,,Bij meisjes en vrouwen is de pleger bijna altijd (in ongeveer 99% van de gevallen) een man of meerdere mannen.
Bij mannelijke slachtoffers onder 16 jaar is de pleger vaker een man (59%) dan een vrouw (38%).
Bij mannelijke slachtoffers boven de 16 jaar is de pleger vaker een vrouw (79%) dan een man (21%)''
Omega
Maakt het voor de aangifte wat uit of het om een man of een vrouw gaat? Moeten we die laatste categorie misbruikers soms wat milder aanpakken? Zo niet, wat is dan het nut van dit soort opmerkingen?
drernie
@marisa: daarom kan je nog steeds niet de conclusie trekken dat de dader een man is. Bovendien weet je niet eens of de vragensteller een meisje of een jongen is.
shaila
Wat een paar trieste opmerkingen zeg!! Maakt totaal geen verschil of het om een man of vrouw gaat en/of jongen of meisje. Sws verschrikkelijk dat dit zou gebeurd zijn! Al had ik mijn twijfels ook toen ik de vraag las...hoe kan een 8 jarige dit zo verwoorden en hoe weet een 8 jarig dat hij een vraag kan stellen via refoweb ed.
Of...een oudere broer/zus heeft de 8 jarige geholpen. Die wist misschien ook niet wat hij/zij er mee aan moest.
Maar idd..onmiddelijk doen wat in het antwoord staat! Sterkte!
drernie
@Shaila: hoezo triest?
sydneylover
Eens met hans0166, dit is absoluut niet de taal van een achtjarige.

Mijn dochter is van deze leeftijd en presteert qua taal behoorlijk goed, maar komt nog niet half tot de volzinnen zoals in de vraag gesteld.
shaila
Drernie, triest in de zin van onnuttige reacties...niet dat mijn reacties altijd zo nuttig zijn. Maar als het waar zou zijn, is dit een ernstige zaak en waarom wenst niemand haar/hem dan iets toe? Dat bedoel ik eigenlijk.
drernie
@shaila: het is triest dat het antwoord van refoweb gebaseerd is op aannames en vooroordelen.
shaila
Kom op Drernie, waar heb je het vredesnaam over!! Dat is toch helemaal niet belangrijk in deze situatie!! Je begrijpt toch hopelijk de kern wel. Ik zou bijna zeggen...je lijkt wel auti...sorry;)
drernie
@shaila: er wordt iets ten onrechte gesuggereerd in het antwoord waardoor mannen in een kwaad daglicht worden gesteld. Daar gaat het mij om.
shaila
Drernie, ik stop met deze onnuttige discussie. Hoop dat de persoon in kwestie snel goede hulp mag krijgen. Daar gaat het uiteindelijk om!
Jeremiah
Ik begrijp niet goed dat dit soort vragen geplaatst worden. Is het niet handiger om direct terug te koppelen naar de ouders van zo'n kind? RF is een prima site om vragen te beantwoorden, maar dit is andere koek.
drernie
Hoe zou je dit moeten terugkoppelen naar de ouders? Zeker als deze vraag anoniem wordt gesteld.
refoweb
Om maar direct een eind te maken aan de alhier geponeerde wonderlijke gedachtenkronkels... de (anonieme) vraag is -zoals gebruikelijk in deze rubriek- geredigeerd, in begrijpelijk Nederlands aangepast en de gedetailleerde handelingen zijn uit de vraag verwijderd. Uit de originele tekst blijkt dat het gaat om een man. Een simpel mailtje naar vragen@refoweb.nl had deze discussie -waar het betreffende meisje al helemaal niet mee geholpen is- kunnen voorkomen.

Opmerkelijk dat slechts een enkeling zich druk lijkt te maken om de ernst van de zaak. We schamen ons dan maar plaatsvervangend voor bovenstaande opmerkingen...