Zwangerschap na miskraam

drs. A. Meijer / 16 reacties

Vraag

Wij hebben een dochter van anderhalf en wij hebben al sinds haar geboorte een wens voor een tweede kindje. Ik was dan ook weer snel zwanger maar helaas werd het een miskraam. Die miskraam is nu een jaar geleden en ik ben nog steeds niet zwanger. Ik gebruik ovulatietesten dus ik weet precies wanneer mijn eisprong komt. Ik ben ook heel regelmatig ongesteld. Toch begin ik me nu wat zorgen te maken. Kan het komen dat mijn hormoonhuishouding (nog) niet goed is door de miskraam? Is het raadzaam om naar de huisarts te gaan om me te laten prikken of mijn hormonen goed zijn, of heeft dat weinig zin? Ik heb verder geen klachten.

Antwoord

Beste vragenstelster,

De kans op zwangerschap hangt van een aantal factoren af. Het feit dat je al twee keer zwanger bent geworden in de afgelopen drie jaar maakt de kans op het krijgen van een volgende zwangerschap groter. Aangezien je een heel regelmatige cyclus hebt, zit het met de hormoonhuishouding dus ook wel goed. Je hebt verder geen klachten, dat is een positief teken.

Naast deze factoren speelt je leeftijd een rol. Hoe ouder je bent hoe minder de kans is op het krijgen van een kind. Als je 38 of ouder bent dan is het sowieso raadzaam een arts te raadplegen. Ook de vruchtbaarheid van de man heeft natuurlijk invloed op de zwangerschapskans.

Kortom: als je jonger bent dan 38, is er een goede kans dat je in het komende jaar zwanger zult worden. Dit alles natuurlijk bij leven en welzijn. Mocht je toch nog vragen of zorgen hebben dan raad ik je aan contact op te nemen met jouw huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
16 reacties
Cloudsadmirer
Sterkte vraagsteller, het lijkt me een moeilijke situatie voor jullie!

Wat je ook vaak hoort is dat mensen er een soort 'te veel mee bezig zijn' en dat het daarom maar niet wil lukken. Misschien eens rustig op vakantie gaan? He tis maar een tipje.
Cloudsadmirer
Ik bedoel daarmee: even wat anders, even eruit.
erishoop
tja iedereen moet het zelf weten
zo vlotjes achter elkaar zwanger willen worden
is niet echt super gezond voor een vrouwen lichaam
ist niet een beetje gortig
vraag me af of de arts je een complimentje gaf zoals

GA ZO DOOR

ofwaarschuwde hij u

GENIET MAAR MET MATE

als ikzo moest leven voel ik me echt gebruikt

er staat in de BIJBEL gaat heen en vermenig vuldig u
maar er staat niet bij heel vlug
als konijntjes of muisjes

een man dient wijs bij zijn vrouw te leven
staat er in de BIJBEL
hopelijk niet doorgestreept of er uit gescheurt

lees het eens goed na

dan wordt je niet zo wanhopig en onzeker
dan ga je met wat meer geduld en rust en oprechjte intense liefde leven

dat scheelt al de helft
dan heb je geen artsen nodig alleen het oprechte verstand
en het vertrouwen in GOD
succes
bootje
Ben het met erishoop eens. Dat de wens voor een 2e kindje er is ok maar om er nu zo mee bezig te zijn... Is dat niet een beetje zonde van de (baby)tijd van dit kindje als er door je ouders constant gedacht en geprobeerd wordt er moet snel een 2e komen....met de gevolgen van dien.
Hopeful
@ Rinske
Niet verkeerd bedoeld van mij naar jou, maar bij heel veel mensen kan je tip verkeerd vallen. Hoezo er niet niet mee bezig zijn of even lekker op vakantie? Als je verliefd bent kun je toch ook niet anders dan constant aan je geliefde denken? Kijk maar naar het boek Hooglied ;-)

@Erishoop
Jouw reactie is niet echt opbeurend voor de vraagstelster. Ze zegt zelf dat ze BEIDEN bijna gelijk na de 1e de wens hadden voor een 2e. Dan slaat een vergelijking met muisjes of een redenering als een man dient wijs bij zijn vrouw te leven kant nog wal! Ga niet roepen voordat je van een levenssituatie af weet. Misschien is de vraagstelster al wat ouder, of willen ze gewoon graag 2 kindjes kort op elkaar omdat ze zoveel liefde te geven hebben. Ik vind je reactie echt onbehoorlijk.

Daarentegen kan ik wel met een reactie als dat van bootje: vraagstelster, vergeet idd niet van je dochtertje te genieten. Die momenten komen niet meer terug bij dit kindje.

Ik hoop voor jullie dat jullie snel weer een kindje mogen verwachten en schroom anders zeker niet om naar de huisarts te gaan, zij hebben meer van deze vragen gehoord en zullen je misschien wel doorverwijzen.
Mien
@hopeful: ben het helemaal met je reactie eens.

Toch bekruipt mij ook wel een gevoel van irritatie. Ik ben geneigd om te zeggen: wees blij dat je uberhaupt een kindje gekregen hebt! Er zijn zoveel echtparen (ik ken ze van dichtbij) die dolgraag een kindje willen en er geen hebben. Dan komt het wat ondankbaar over als je gelijk na de eerste denkt: ik wil er weer een. Net of je niet dankbaar/tevreden genoeg bent met de eerste. Het is inderdaad te hopen dat ze wel genieten van het ene kind dat ze hebben, en dat hun leven niet wordt beheerst door een wens naar nog een kind. Maar nogmaals, ik weet niet in wat voor situatie de vraagsteller zit, mijn reactie is niet gericht tegen de vraagstelster maar meer in het algemeen
1a2b3c
Wat een verschrikkelijk botte reactie van erishoop zeg!!
Misschien een idee om het woord tact aan je woordenschat toe te voegen???
erishoop
hopeful

je leest het verkeerd of je nu 18 jaar bent 28 jaar of 38 jaar

het gaat niet om leeftijd van de ouders
het is in het algemeen bekend dat het voor een vrouw van groot belang is om haar lichaam te laten rusten na een zwangerschap daar is niet echt sprake van in deze situatie

het gaat om je gezond verstand
gebruik je gezond verstand

en dan past een vergelijking van konijntjes en muisjes heel goed want die planten zich ook vlotjes voort en dat is ongezond

de man dient wijs bij zijn vrouw te leven daarbij verwijs ik ze na 1 tekst of onderwerp wat bijbels is

om na te gaan wat de bijbel aan geeft

tjja 1a2b3c

een botte reactie zeg je verkeerd
een te nuchtere reactie is wat netter als commentaar

recht toe recht an vanuit het hart das tactiek die u niet respecteerd

oftewel vrijheid van meningsuiting

als ik je reactie's af en toe zie dan zou ik de spiegel maar voor je eige neus houden

mien........

iritatie's ik begrijp je volkomen en leef met jou gedachte

je schijf iets wat ik niet wilde vermelden

oftewel

wees blij met iets kleins
een ander heeft niets
het is iets fijns
een ander verdriet
Hopeful
@Erishoop
Ik vind dat je erg veroordelend schrijft, al wijzend met je vingertje naar de vraagstelster.

Je had het in je eerste bericht er zelfs nog over dat je hoopte dat het stukje tekst uit de Bijbel welke je aanhaalde er niet uitgescheurd was...... sorry, maar dat is zeker niet nuchter en wel bot.

Jij hebt om eerlijk te zijn totaal niets te maken met het hoe en wat en wanneer zij graag kinderen willen. Je antwoorden geven ook totaal geen antwoord op de vraag van de vraagstelster. Zij vroeg zich af of ze zich zorgen moest gaan maken omdat een zwangerschap nu uitblijft. Ze vroeg niet of het Bijbels gezien wel mag om een 2e kindje te ontvangen en ze vroeg ook niet of haar lichaam het wel aan zou kunnen. Dus als je geen betere mening hebt dan de eerdere antwoorden, dan kun je ze beter voor je houden.

@Mien
Ik snap je reactie wel, maar vergeet niet dat het voor veel mensen ook een verwerkingsproces is als er geen 2e kindje komt. Ik ken mensen die inderdaad hoopte op meer dan 1, maar bij wie het nooit lukte. Ook dan heb je te maken met een vorm van rouw en afscheid nemen van je toekomstdroom van en groot gezin, hoewel ze zeker weten dat ze zich gelukkig mogen prijzen met het kind dat ze al hebben gekregen. Het doet dan toch pijn.
Mien
@ hopeful: daar heb je gelijk in, maar om daar nu zo snel na het eerste kindje al zo mee bezig te zijn...Het feit dat ze al twee keer spontaan zwanger is geweest geeft volgens mij wel aan dat je je dan niet al te grote zorgen hoef te maken. Ik snap het wel dat je graag een tweede kindje wil, maar in die dingen mag je toch ook vetrouwen op God. Als je altijd met ovulatietesten enz in de weer bent, dan probeer je het naar mijn idee erg te plannen allemaal. Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar het komt op mij wat overdreven over.
pannenkoek
@ er is hoop,

Nou nou, wat een reactie zeg!

Beter zo achter elkaar, dan niets.
Ik maak het van dichtbij mee, bij zus, schoonzus en zusje.
Kinderloos! Wat gun ik hen graag een eigen kind.
En dan mogen wij er 4 hebben.
bootje
erishoop & mien ben het met jullie eens. En pannenkoek idd. zoals jij het bekijkt vanuit jou fam. situatie beter achter elkaar dan niets. Maar blijkbaar gaat het bij de vragensteller niet snel genoeg achter elkaar, en dat stuit mij nogal tegen de borst.

Het is misschien een raar vergelijk maar ik zie het zo. Iemand krijgt een heel duur waardevol sieraad, de persoon heeft het nog geen dag om en zegt IK WIL zo snel mogelijk nog zo'n sieraad. Iedereen zou zeggen waardeer eerst dit eens, en doe niet zo inhalig. Zo vind ik het hier ook een beetje. En misschien heeft God er wel een bedoeling mee dat er niet zo snel een 2e kindje komt.
henkie
En als er nu eens een goede reden is om snel zwanger te worden? Ziekte van man bijvoorbeeld? Zijn de reacties dan nog hetzelfde?

Om kort te gaan: waar bemoeien jullie je mee! :-)
Mien
@henkie: als je niet wilt dat andere mensen zich ermee bemoeien dan moet je geen vraag op refoweb stellen. dan weet je toch dat de mogelijkheid groot is dat er uiteenlopende reacties komen!
Cloudsadmirer
Nee mien, Dat zie je dan toch echt verkeerd. Reageren hier op rw is niet om te bemoeien!

Ik vind dit echt voor de vraagstelster een zeer pijnlijke discussie, veroordelend ook! Vooral erishoop mag van mij even zijn mond houden als je niet weet waar je over schrijft! De vraagstelster heeft een kinderwens voor een tweede kindje en jij maakt daar van dat zij niks te vertellen heeft (of iets in die trant) en dat ze geen muisjes of konijntjes zijn! Hoe vernederend zeg, intimiderend gewoon.

Vraagstelster, mijn tip was goed bedoelt en absoluut niet op de manier dat ik zou vinden dat jullie er teveel mee bezig zijn ofzo! Uit eigen ervaring weet ik dat de wens voor een tweede kind NOG GROTER kan zijn dan voor een eerste! Want nu weet je wat het is en hoe mooi en groot het is! En hoe bijzonder het zou zijn dat voor jullie eerste een broertje of zusje zou mogen komen!

En voor alle anderen: bemoei je er inderdaad niet mee, je weet a. de achtergrond niet en b. heel veel mensen willen de eerste (twee) kinderen kort op elkaar en c. je weet de gevoelens van de vraagstelster niet, dus wees voorzichtig. En trouwens... niemand weet wat: 'ik was weer snel zwanger' precies inhoud en d. wie zegt dat vraagstelster en man niet heel dankbaar zijn voor hun eerste kind?

Vraagstelster: sterkte!! Zeker na het lezen van deze reacties! Er worden plotseling een hoop woorden in je mond gelegt! Niet te geloven!
Race406
@Rinske: Waarbij wat mij betreft deze discussie inderdaad gesloten kan worden.