Veel mensen bedrogen

P. Speelman / 4 reacties

Vraag

Is er nog vergeving voor mij? Ik heb veel mensen voorgelogen/bedrogen. Ik zit in een web van leugens en zonden. En moet ik dan alle zonden belijden en aan het licht brengen?

Antwoord

Beste...

Ik wist niet hoe ik de aanhef moest beginnen. Beste? Geachte? Of vriend? Je zult je in geen van die titels kunnen herkennen, ben ik bang. Je voelt je een bedrieger, een leugenaar en een zondaar. Ik vermoed dat het ook niet helpt wanneer ik met een aantal Bijbelteksten aankom over schuld belijden en vergeving. Misschien ken je al die teksten wel.

Er zit in jouw vraag iets wat mij triggert, namelijk of je dan al die mensen die je voorgelogen hebt onder ogen moet komen. Weerhoud je dat om schoon schip te maken?

Beste vriend, zo noem ik je nu toch maar. Het punt is niet zozeer of God je wil vergeven maar of jij wilt accepteren dat al jouw zonden al vergeven zijn. Op het kruis van Golgotha stierf de Heere Jezus voor jouw zonden. Op het kruis droeg hij jouw bedriegerijen, jouw leugens en alles wat je nog meer hebt gedaan.

Ik kan er een heel lang verhaal van maken maar waar het om gaat is dat je gaat bidden:
"Heere Jezus, ik ben een zondaar. Ik heb mensen bedrogen en voorgelogen. Ik heb veel dingen gezegd die anderen verdriet hebben gedaan (wat je nog weet mag je benoemen). Ik geloof dat u al mijn zonden hebt gedragen aan het kruis. Ik dank u dat U voor mij aan het kruis bent gegaan en ik aanvaard de vergeving van al mijn zonden door uw bloed, Heere Jezus. Geef mij een nieuw hart Heere Jezus, ik wil vanaf nu U toebehoren. Amen."

Als je met een gelovig en oprecht hart bidt zul je de liefde van God voor jou ervaren en zal Hij je de vervolgstappen duidelijk maken. Als je verder wilt praten, kun je mij altijd bellen. Mijn nummer is bekend bij Refoweb.

Hartelijke groet,
Piet Speelman

4 reacties
tulp
Beste vraagsteller,
Naast het mooie antwoord wat je al kreeg, kun je misschien ook hulp vragen aan een psycholoog (bijvoorbeeld bij Eleos) want als je zo diep in een web van leugens zit, is het misschien een goed idee om samen te onderzoeken hoe het zover kon komen. Daarnaast kan het ook fijn zijn om samen een soort stappenplan te maken zodat jij op jouw tempo schoon schip kunt maken zonder in een volgende valkuil te stappen.
Middennederlander
Vriend!

Goed dat je deze vraag stelt, je geweten wérkt nog en je stelt de juiste vraag: Is er vergeving voor mij? Het antwoord is: Ja! Zéker voor mensen die zelf inzien alles verzondigd te hebben, wendt je tot God zoals dhr. Speelman ook aangaf, ook al kan het zijn dat je (nog) niet kunt of durft pleiten op de kruisverdienste van Jezus; De vreze des HEEREN is een springader des levens, om af te wijken van de strikken des doods.(Spr 14:27)

Ik heb zelf in een situatie gezeten zoals die jij beschrijft waarbij ik ook geen uitweg zag. Ik heb jaren bij psychologen en therapeuten gelopen maar liep mezelf al maar vaster in het web. Mijn omgeving veroordeelde me en niemand begreep mijn worsteling. Maar nadat ik in gebed alles voor de Heere had neergelegd en mijn leven en situatie in Zijn handen had overgegeven heb ik Hem gevraagd mij uit de situatie te bevrijden. Dat is gebeurd, twee weken later was het web verbroken! Niet op de manier zoals ik voor ogen had (pijnloos en in het verborgen) maar wel op Zijn tijd en wijze (door een weg van verootmoediging en openbaring van zonden)!

Mijn advies is, vertrouw niet op mensen (al kan God hen gebruiken als middelen in Zijn hand) maar vraag om als David uit de kuil van zonden gehaald te worden:
Ruk mij uit het slijk en laat mij niet verzinken; laat mij gered worden van mijn haters, en uit de diepten der wateren. Laat mij den watervloed niet overstromen, en laat de diepte mij niet verslinden, en laat den put zijn mond over mij niet toesluiten. (Ps 69;15,16)

In Psalm 40 beschrijft David dát God zijn gebed verhoorde en hem eruit gehaald heeft:
En Hij heeft mij uit een ruisenden kuil, uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt. (Ps 40:3)

Ik roep je van deze plek toe: Betrouw op God, wend je tot Hem voor uitkomst!
Welgelukzalig is de man die den HEERE tot zijn Vertrouwen stelt, en niet omziet naar de hovaardigen en die tot leugen afwijken.(Ps 40:5)

Hartelijke groet van een bewogen mede-zondaar!

Ps: tijdens het schrijven van deze reactie kwam ik de volgende uitleg nog tegen waarin dieper wordt ingegaan op de situatie van David tijdens het dichten van Psalm 40: https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:GereformeerdWeekblad,19661119:newsml_22dea46771c02d7722b1f4e8e91266c0
Arrow
Strijd tegen de zonden, tegen alles wat ervoor zorgt dat je daarover gaat liegen.
Maar bij God is zeker vergeving te verkrijgen. Uit onszelf hebben we niets, maar om Jezus wil kan en wil Hij je zonden vergeven. Ga op je knieen en bidt Hem om vergeving, belijdt Hem al je zonden, onwil, onmacht en gebreken. Smeek om hulp en vergeving, en dat uit Genade, om Jezus Wil. Of het Borgwerk ook voor jou toegepast mag worden, en je Jezus Christus mag hebben als jouw Borg en Middelaar. Bij God is vergeving, toegepast en gewerkt door de Heilige Geest, om Jezus wil.
kip
mens,dit is toch genade van Boven,dat jij je zonden ziet en bekend?

u moet alleen bij de Heere zijn
al waren uw zonden als scharlaken.....
alleen bij Hem is vergeving en hulp

niemand uitgesloten