Muziekverbod van ouders

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik mag van mijn ouders geen muziek draaien, wat moet ik daar aan doen?

Antwoord

Wat lijkt me dat moeilijk, zonder muziek. Net als jij houden we in ons gezin van muziek. Het is mij natuurlijk niet bekend wat er aan de weigering van jouw ouders is vooraf gegaan. Voor ik inga op je vraag wil ik wel verduidelijken dat wanneer ik het over muziek heb, dat wel verantwoorde muziek is waarmee je de Heere God kunt dienen. Wanneer je het hebt over muziek die niet bijbels verantwoord is, dan vind ik dat een hele andere vraag. Met mijn antwoord ben ik daar dus niet vanuit gegaan.

Mogelijk hebben je ouders een praktische reden voor het feit dat jij geen muziek mag draaien. Een jonger broertje/zusje dat nog slaapt en andere van die praktische zaken. Ik weet het niet. In ieder geval kan ik je aanraden om het gesprek met je ouders te openen over dit onderwerp.

Het is voor je ouders heel erg belangrijk dat ze weten naar welke muziek jij wilt luisteren. Als ze jouw muziekkeus niet kunnen waarderen of niet verantwoord vinden, probeer dan samen een alternatief te vinden waarin jij ook plezier kunt beleven.

Niet alle muziek is goed voor je, dat weet je zelf ook wel. Het kan zijn dat jouw ouders bang zijn dat je er niet goed mee om kan gaan maar alleen zij kunnen jou vertellen wat de reden van hun weigering is. Een ander punt kan zijn dat je afspraken moet maken over de tijden dat je muziek mag draaien en hoe hard/zacht bijvoorbeeld.

Het is voor jou een uitdaging om het vertrouwen van je ouders hierin te winnen. Vertel ze maar wat muziek met je doet. Laat hen jouw muziek horen en leg uit wat jou raakt en waarom je het mooi vindt. Wanneer zij op geen enkele manier willen dat jij muziek draait zul je dat moeten accepteren zolang je deel uit maakt van jullie gezin. Wel is het van belang dat jij begrijpt wat de reden is van deze weigering.

Mogelijk kun je ook vrienden die je vertrouwt en die je ouders kennen eens vragen hierover mee te praten. Misschien is het voor jouw ouders wel fijn om te horen hoe andere ouders van jouw leeftijdgenoten hiermee omgaan.

En wanneer je er echt niet uit komt met elkaar is er dan niet iemand in jouw omgeving die met jouw ouders over dit onderwerp kan praten of iemand die er artikelen over heeft? Misschien iemand van jullie kerkelijke gemeente, een jeugdouderling bijvoorbeeld of iemand van de jeugdvereniging?

Ik hoop dat jullie er uitkomen en dat je snel kunt genieten van muziek. Stel dat jij toch muziek bedoelt waarvan je niet weet of die wel bijbels verantwoord is, mag je natuurlijk best nog een vraag stellen. Eén van de deskundigen van Refoweb heeft hier veel verstand van!

Groet, Petra Bodegraven

Tags in dit artikel:

muziekouders