Diagnose ADHD

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

Ik heb een aantal vragen. Ik heb pas geleden de diagnose ADHD DSM-V 314.00 gekregen. Dit is door een orthopedagoog gediagnosticeerd. Nu hoorde ik laatst dat een orthopedagoog niet mag diagnosticeren, ook niet met aantekening diagnostiek. Dit moet altijd door een GZ-psycholoog gedaan worden. Klopt dat?

Nu voel ik toch een soort wantrouwen of mijn diagnose wel klopt. Zo'n praktijk verdient er ook geld aan! Anderzijds was het voor mijzelf wel een opluchting toen ik de uitslag kreeg, omdat ik al jaren tegen mezelf aanloop. Toch twijfel ik ook wel weer, dat komt ook omdat ik niet een hele heftige vorm heb. Ook de vragen die tijdens het onderzoek gesteld werden sloten heel erg aan bij mijn leefwijze.

In dezelfde praktijk heb ik nu ook nog gesprekken met een psycholoog. Dit had ik al voordat de diagnose ADHD er uit kwam. De psycholoog vermoedde ADHD en daarom heb ik daar een onderzoek voor gehad. Ik heb niet de indruk dat die persoon mij echt kan helpen, gericht op de diagnose ADHD. De psycholoog weet niet alles over ADHD, terwijl ik een stukje psycho-educatie of eventueel cognitieve gedragstherapie wel op prijs stel. Ik durf dat alleen niet zo goed te zeggen, omdat ik het idee hebt dat hij er niet zoveel vanaf weet. Weet u een psycholoog die daar geschoold in is?

Antwoord

Beste vragensteller(ster),

Voor zover mij bekend mag een GZ-psycholoog de diagnose stellen ten aanzien van AD(H)D. In de praktijk waar ik mee te maken heb (tweedelijns GGZ) wordt een dergelijk (test)onderzoek gedaan door een GZ-psycholoog en ook een heteroanamnese afgenomen, bij voorkeur bij één van de ouders. Daarna wordt men ook nog gezien door een psychiater. Deze sluit na het gesprek kort met de GZ-psycholoog over de gezamenlijke bevindingen naar aanleiding van de onderzoeken. Tevens wordt besproken of het inzetten van medicatie één van de behandelopties is naast gespreksbehandeling.

Wat je al aangeeft is dat het geven van duidelijke psycho-educatie belangrijk. Cognitieve gedragstherapie is een goede behandeling om meer vat te krijgen op gewenst functioneren. Met name het aanbrengen van een goede (dag)structuur binnen duidelijk afgegrensde kaders kunnen er voor zorgen dat er meer overzicht komt binnen ervaren chaos en om te leren voorkomen niet alle dingen te gelijk te willen doen.

Ik denk dat je juist wel moet vragen aan je huidige psycholoog of hij voldoende bagage in zijn pakket heeft om je hierin te kunnen helpen. Het gaat immers niet om de psycholoog, maar er om dat jij deskundig geholpen wordt.

Je laatste vraag of ik een goede hulpverlener weet kan ik moeilijk beantwoorden. Mij is niet bekend in welk deel van het land je woont. Ik kan wel wat instellingen noemen die middels vergoeding via je ziektekostenverzekering je kunnen behandelen. Je kunt terecht bij Eleos GGZ die op verschillende locaties in het land zitten. Je kunt terecht  bij Cruciaal GGZ die ook op verschillende locaties in het land zitten. Ook GGZ In de Bres biedt dergelijke hulp en zij zitten qua locaties wat meer in het noorden van het land.

Succes met je zoektocht.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog NVVS,
Cruciaal GGZ/In de Bres GGZ

Lees meer artikelen over:

ADHDautismepsycholoog
1 reactie
IceCream
Hier mijn antwoord als pedagoog: Een orthopedagoog mag diagnoses stellen wanneer hij/zij óók een opleiding tot GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist heeft gevolgd. Zonder extra opleiding mag een orthopedagoog alleen intelligentieonderzoek afnemen, motivatie onderzoek doen en faalangst vaststellen, maar geen psychiatrische diagnoses stellen.