Geen contact met God

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Waarom lijkt het alsof zoveel mensen, om het even zo te zeggen, contact met God hebben en ik niet? Al een aantal keer heb ik iets bij God neergelegd, een vraag en een teken voor mij zoals Gideon vroeg. Maar de hemel lijkt gesloten te blijven. Juist nu ik probeer te vertrouwen op Hem en me over te geven aan de waarheid van Zijn woord en geloof in Zijn Zoon, terwijl ik dat heel moeilijk vind want ik ben ook een twijfelaar. Het voelt dan als een teleurstelling en ook een beetje alsof ik dus sneller aan het twijfelen gebracht kan worden. Hoe kan ik zo weten wat God wil voor mij?

Antwoord

Deze vraag is moeilijk schriftelijk te beantwoorden. Een persoonlijk gesprek met je dominee of ouderling kan vruchtbaarder zijn.

Je zegt geen contact met God te hebben. En je gebed dan? De Heere heeft beloofd het gebed te verhoren. Daarop is te vertrouwen! Bij deze vraag moest ik denken aan het boek van dr. O. Hallesby: ”Waarom ik een christen ben”, waarin hij op pastorale manier schrijft over het twijfelen aan God. Hij wijst daarin de weg van het Woord: twijfel kan overwonnen worden door de Bijbel te lezen. Dat is beter dan op anderen te letten. We moeten luisteren naar  wat de Heere Jezus gezegd en gedaan heeft. En dat lezen ook volhouden!! Zo kom je tot de erkenning dat alles wat je zelf mist in Jezus te vinden is. Dat Hij volkomen gehoorzaam geweest is in tegenstelling tot wat wij denken en doen en deden. In de Bijbel heeft God Zijn wil geopenbaard. Zo kan je weten wat God van je wil: geloven in de Naam van Zijn Zoon.

En dat geloof is uit het gehoor: luisteren naar Zijn stem. En door het lezen van de Bijbel merk je dat het het Woord van God is. Want de Heilige Geest weet daarmee je hart te bereiken en te raken. Zodat je gaat willen wat God wil. En dat verlost van alle twijfel.

Als mensen aan Jezus vragen om een teken zegt Hij, er is geen ander teken dan het teken van Jona de profeet (Mattheüs 12:38-40): dat is de dood en opstanding van Jezus Christus. Daarin toont God genadig te zijn voor zondaren. En Zijn genade is genoeg!

Ds. W. C. Meeuse