Ontevreden met mijn lengte

A. C. (Carolien) Luitjes / 12 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van eind 20, en onlangs moeder geworden. Mijn man en ik zijn al tien jaar samen en enkele jaren getrouwd. Het was altijd mijn grootste droom om moeder te worden. Helaas kan ik er door verschillende omstandigheden hier niet voldoende van genieten.

Laat ik bij het grootste probleem beginnen en dat is mijn onzekerheid. Ik ben 1.66 meter en ik ben daar heel erg verdrietig over. Ik zou er alles aan doen om langer te zijn. Ik sta met die onzekerheid op en ik ga er mee naar bed. Het overheerst bij alles mijn gedachten. Ik krijg hier psychotherapie voor, maar merk dat dit weinig tot geen effect heeft. Ik denk dat ik kamp met "body dysmorphic disorder", dit moet echter nog officieel gediagnosticeerd worden.

Deze onzekerheid heeft een grote weerslag op mijn huwelijk. Ik heb weleens in de mobiel van mijn man gekeken en daar gezien dat hij op Instagram naar andere vrouwen heeft gezocht. Ook als we op pad zijn, in bijvoorbeeld een stad, zie ik hem weleens naar andere vrouwen kijken. Dit maakt mij intens jaloers en vreet mij op. Het staat tussen ons in, want ik ben echt boos hierover.

Daarnaast heb ik een zus die een stuk langer is en veel aandacht krijgt. Ik ben bang dat mijn man haar mooier vindt. Deze gevoelens heb ik met hem gedeeld en ook gevraagd of hij mee wil naar therapie. Hij zegt dat ik mij geen zorgen moet maken en dat ik niet perfect hoef te zijn. Hij wil absoluut niet mee naar therapie en daarin voel ik mij erg in de steek gelaten. Mijn leven voelt als overleven omdat ik alleen maar met mijn lengte bezig ben. Soms voelt het alsof mijn hoofd continue in gevecht is. Heeft iemand advies?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Lieve dame,

Dankjewel voor je vraag!

Je geeft aan onzeker te zijn en je bent bang dat je man andere vrouwen (en je zusje) leuker vindt. Je bent teleurgesteld in je man omdat hij niet mee naar therapie wil en je grootste droom -moeder worden- brengt je niet wat je had verwacht. Je grootste gevecht zeg je te voeren met je lengte: 1,66 m. Kortom: je bent en wordt steeds teleurgesteld in het leven, door je man, in jezelf.

Je stelt je vraag aan Refoweb, waardoor ik ervan uitga dat je je wilt laten leiden door Gods Woord. Je gaat al naar een psychotherapeut. Dus in deze reactie focus ik me met name op wat de Bijbel zegt.

Jouw pijnpunt ligt vooral bij jouw lengte. In elk geval is dat het punt waar je steeds onzeker over bent. Dat kan, je bent niet de enige die onzeker is over iets fysieks. Sterker nog: het is een gegeven dat vrijwel iedere vrouw ergens onzeker over is. De ene is dat 364 dagen per jaar en de ander die andere ene dag. Daar zit natuurlijk nogal wat verschil in en jij ervaart het continue. Veel vrouwen geloven iets over schoonheid wat niet waar is en een niet juiste kijk op schoonheid brengt allerlei gevoelens met zich mee als jaloezie en competitiedrang. Lieve jongedame, laat me je dit zeggen: onzekerheid over je lengte is niet je grootste punt en de oplossing zit ook niet in het langer zijn. Ik hoop dat je ontdekt waar je onzekerheid vandaan komt en ik verwacht dat de psychotherapeut daarmee aan de slag is.

Maar wat jij ten diepste nodig hebt is zien en accepteren dat jouw Schepper jou bedacht heeft. Hij weefde jou zorgvuldig zoals Hij dat voor ogen had (Psalm 139:13-15). Iedere haar van je hoofd is geteld, laat staat hoe jij bent gevormd. Jouw kleur ogen heeft Hij bedacht, de structuur van je haar en ja, ook je lengte. Met jouw 1,66 m hoor je overigens niet bij de kleine vrouwen (< 1,62 m). En zelfs als dat zo zou zijn: dan zou dat ook bedacht zijn door je Schepper. Wist je trouwens dat kleding in de winkels is gebaseerd op een gemiddelde van 1,70 m? Dat is de gemiddelde lengte van een vrouw en dat scheelt dus niet veel met jouw lengte. Natuurlijk kan ik je wat tips geven hoe je langer kunt lijken: outfits kiezen in een kleur en natuurlijk het dragen van hakken helpen daarbij.

Daarmee is jouw ‘lengteprobleem’ niet opgelost en ik denk dat het goed is om onder ogen te zien dat er in dit leven altijd onvervulde verlangens zijn en dat het hier niet volmaakt is. Hoe volmaakt we ook bedacht zijn door de Schepper: we leven na de zondeval en we zijn zelf imperfecte mensen. We ervaren ieder op onze eigen manier die gebrokenheid. Het is natuurlijk niet zo dat je niet mag verlangen naar iets. Maar als je het verwacht van iets in dit leven dat of iemand die jou volkomen gelukkig kan maken, dan verwacht je te veel. Je ervaart het zelf in je eigen leven nu je moeder geworden bent, dat was je droom en je kunt er nu niet voldoende van genieten.

In zekere zin geldt dat ook in verhouding tot je man. Je bent getrouwd, jouw man heeft een paar jaar geleden aan jou trouw beloofd. Het lijkt erop dat hij niet over een nacht ijs zijn gegaan, gezien al de jaren dat jullie elkaar kenden. Uit al die duizenden vrouwen heeft hij voor jou gekozen. Niet voor die vrouwen die op straat lopen, niet voor de vrouwen die te vinden zijn via insta en hij koos ook niet voor jouw zusje. Hij is met jou getrouwd en daar heeft hij ongetwijfeld goede redenen voor.

Het kan zijn dat je de diagnose BDD krijgt, zoals je zelf denkt. Maar of dat nu wel of niet zo is: jezelf accepteren zoals je bent is een keuze. Hoe onmogelijk het nu wellicht ook voor je lijkt: door te erkennen en er woorden aan te geven wat jou zo bezighoudt heb je al een belangrijke eerste stap gezet in dit proces. Daarnaast volg je ook therapie, wat betekent dat je niet alleen een eerste stap hebt gezet, maar dat je ook aan het ‘lopen’ bent. Dat is hoopvol, want als je blijft ‘zitten’ met je onzekerheid, komt het niet goed. Maar nu ben je op weg. En je hebt een doel: van je onzekerheid afkomen. Je hebt al een hele weg achter de rug vol onzekerheid, dus het is heel logisch dat je niet met twee of vijf stappen van het probleem af bent. Je hebt een weg te gaan. Houd moed!

Maar belangrijker nog: ga je weg met God. Bid of Hij je op een gezonde manier wil laten kijken naar jezelf. Zodat je minder bezig bent met jezelf en meer gericht op een ander. Daar hoort ook bij dat je jezelf liefhebt, jezelf accepteert zoals je bent. Kijk eens goed naar je kind en zie hoe God hem/haar gemaakt heeft. Kijk naar de oogjes, de haartjes, de vorm van de beentjes en verwonder je over dit schepsel. Voortgekomen uit jouw man en jou, door God ontzagwekkend wonderlijk gemaakt.

Niet een baby is hetzelfde. Niet een mens is hetzelfde. Van de 8 miljard mensen die op dit moment op aarde leven is er maar een zoals jouw kind. God heeft maar een mens gemaakt zoals jij en ik. Dat zegt iets over de grootheid en de creativiteit van onze Schepper en over wat Hij voor ogen had met al die verschillende mensen in alle lengtes en soorten bouw. Laten we ons niet met elkaar vergelijken. Dat kan maar twee kanten op gaan: of we krijgen een negatief zelfbeeld of we worden juist hoogmoedig. Beide uitkomsten zijn niet wat God voor ogen heeft. Het gaat erom dat wij als Zijn unieke schepselen Hem eren en liefhebben, zoals Hij ons heeft gemaakt. Met alles wat in ons is. Op de manier die bij ons past.

En weet tenslotte dit: in alle gebrokenheid wil de Heere jou nabij zijn. Je bent niet perfect en dat zal je ook niet worden hier op aarde. Maar jouw Schepper kent jou als geen Ander. Hij heeft je immers Zelf gemaakt en bedacht. Ik hoop dat jij Hem (er)kent als jouw liefdevolle Vader. Alles wat geschapen is stelt ons gegarandeerd teleur: spullen, je medemens en jezelf. God heeft ons zo geschapen dat we alleen met Hem Zelf volledig gelukkig kunnen zijn.

Tot slot een Bijbeltekst voor jou, waarbij ik hoop dat dit je verlangen is of wordt: dat je geprezen zal worden omdat je de Heere vreest: “Bevalligheid is bedrieglijk en schoonheid vergankelijk, een vrouw die de HEERE vreest, die zal geprezen worden” (Spreuken 31:30). Dat is schoonheid van binnenuit die uitstraalt naar buiten.

Lieve groet,
Carolien

Lees meer artikelen over:

lengtezelfbeeld
12 reacties
Zv70
Mijn vrouw vindt zichzelf te groot en ook nog eens te dik. En of we het daar nu wel of niet over eens worden (ik denk het niet): ze is mijn vrouw en mijn maatje. Nee, ik heb m'n ogen ook niet in mijn broekzak, maar alle adembenemende bloedstollende hartslagverhogende langbenige vrouwen bij elkaar komen niet in de buurt bij wat zij voor mij betekent.

Heel mooi antwoord van Carolien!
Prisma23
1,66cm is echt niet klein voor een vrouw, statistisch gesproken.

Vrouwen geboren in 1968 zijn gemiddeld 168,5 cm en die uit 2001 169,3 cm...

Bron: https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/hoe-lang-zijn-nederlanders/
Iboi
Ik ben 1.83.... en altijd onzeker geweest over mijn lengte (was ik maar 1.66 ;)). Ik had een sociale angst stoornis en door mijn lengte viel ik altijd op.

Heel goed dat je hulp hebt ingeschakeld om je zelfbeeld te vergroten.

Waarom zou je man met jou getrouwd zijn? Toch niet omdat hij je niet mooi vindt? Daar geloof ik niks van ;).

Sterkte en hou vol met naar therapie ed gaan, daar help je jezelf (en je man) mee.
Nynke1979
Wat een prachtig antwoord!
Hier iemand van 1.70 die 364 dagen per jaar gebukt gaat onder haar vrouwelijke vormen.

Een antwoord om zorgvuldig te bewaren, dank je wel Carolien!!!
Jesaja40
Mijn schoonmoeder, mijn vrouw en mijn dochter zijn slechts 150 cm.
Door haar leeftijd is mijn vrouw ook nog gekrompen met 4 cm. Dat werd vastgesteld door de huisarts die al een vermoeden had dat haar tussenwervels dunner waren geworden.

Mijn directe reactie was richting de onderzoekende arts: ik krijg steeds minder om van te houden.

De dokter gaf het rake antwoord: zij is nog steeds dezelfde veerkrachtige vrouw meneer, het zit beslist niet in de lengte maar de intentie.
ajl
Het verbaast mij echt dat vrouwen zo gebukt gaan onder een normale lengte. Ik ben zelf 1.80 m en heb nog nooit over mijn lengte in negatieve zin nagedacht. Terwijl ik regelmatig in winkels kleding pas en concludeer dat broeken, jurken en rokken aan de korte kant zijn.
Jedidjas
Het viooltje in de tuin van de Koning

Een koning wandelde zijn tuin in en trof daar verdorrende en wegkwijnende bomen, struiken en bloemen aan. De eik zei dat hij doodging omdat hij niet zo hoog kon worden als de pijnboom. Toen de koning zich naar de pijnboom keerde, bleek die er droevig bij te hangen omdat hij geen druiven kon dragen zoals de wijnstok. En de wijnstok was aan het doodgaan omdat hij niet kon bloeien als een roos. De koning zag een viooltje in bloei. Zo fris en helder. Op zijn vraag waarom het viooltje zo uitbundig bloeide kreeg hij dit antwoord:

‘Ik ging ervan uit dat u mij geplant hebt omdat u viooltjes wilde. Als u een eik had gewild, een wijnstok of een roos, had u die wel geplant. Daarom dacht ik dat ik zo goed als ik kan maar moet zijn wat u zich hebt voorgesteld. Ik kan alleen maar zijn wat ik ben en ik probeer dat zo goed als ik kan te zijn.’

 Bron : onbekend
Rembrand
Al veel lieve, steunende reacties.
Helaas gaat het bij de vragensteller niet om hoe lang ze is, maar hoe lang ze zich voelt. Wanneer er sprake is van body dysmorphic disorder zijn bemoedigende en relativerende opmerkingen lang niet voldoende. Ik gun u van harte een therapie die u kan helpen. Veel sterkte gewenst.
Samanthi
@ Rembrand
Ja je voelt dit goed aan, als deze vrouw langer of korter geweest was, was dit probleem er ook geweest.

Lieve vragensteller
Ook ik raad u aan therapie te volgen, heel veel sterkte.
Nen
Sjonge, het lijkt me zwaar om zo gebukt te gaan onder deze gedachten.

Inderdaad gaat het hier niet om de feitelijke lengte (er vanuit gaande dat vraagsteller geen typefout maakte en ze dus een hele gemiddelde lengte heeft van 1.66cm) maar om een psychisch vastlopen.
Als het niet de lengte was, dan het gewicht, de kleur of het haar.

Moest nog denken aan dat het voor een man niet aantrekkelijk is als een vrouw zich aldoor lelijk en niet goed genoeg voelt.
Precies zoals al eerder geschreven werd, je kiest voor elkaar en weet heel goed dat beide niet perfect zijn en dat ook niet hoeven zijn! Go for it, jijzelf en je huwelijk zijn het waard om voor te gaan.

Heel veel genezing in deze gewenst!
AHHK76
Lieve dame,
Toen ik tegen de 20 was, schaamde ik mij voor mijn grote boezem.
Nu ik 40+ ben schaam ik me voor mijn omvang, gewicht.
Sommige dingen kun je veranderen, sommige dingen niet.
Die mag en moet je met hulp van God en mensen proberen te accepteren.
Dat is niet makkelijk, maar ik hoop wel dat het je gaat lukken!
Daar word je wel gelukkiger en tevreden van!
Als je dat uitstraalt heeft dat vaak een positief effect op de reacties van mensen.
Het kan bijdragen aan je zelfvertrouwen en positiviteit in je relatie!

Waarom kijkt jouw man op Instagram naar andere vrouwen?
Tussen kijken en kijken kan een groot verschil zitten.
Ik kijk op Facebook, Instragram of Linkedin, naar allerlei mensen...
Om meer van ze te weten te komen, hoe ze eruit zien, wat ze doen of wat zij delen...
Dit kan te maken hebben met interesse, nieuwsgierigheid, verveling of netwerken.
Maar als een man dat doet en de vrouw weet niet waarom, dan kan het heel onzeker maken.
Of als je denkt dat je man vergelijkt, dan kun je jezelf minderwaardig gaan voelen.
Bespreek dat alsjeblieft waarom hij dat doet en wat het met jou doet!
Hierin mag je grenzen stellen en voor jezelf opkomen!

Hopelijk gaat de hulp je helpen en staat je man open voor gesprek en hulp (in de toekomst)!
Gods zegen toegewenst, in alles, mooie, moedige vrouw!
Bloemenmeisje
Lieve Carolien,

Hartelijk dan voor je bemoedigende en liefdevolle antwoord. Ik ga hier mee aan de slag, en heb ook jouw boek besteld over schoonheid in een gebroken wereld.

Groet,
De vragensteller