Mode is Edom?

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Een tijdje geleden ging het over het al dan niet dragen van een bepaald kledingstuk wat momenteel erg in de mode is; waar ik overigens nu geen discussie over op gang wil brengen. Ik hoorde toen van iemand de volgende uitspraak: doe maar niet met de mode mee, want als je het woord mode omdraait, staat er: Edom. Ik vond deze uitspraak tamelijk vergezocht, hoewel het goed bedoeld was. Waar komt deze uitspraak eigenlijk vandaan en is deze Bijbels?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Tamelijk vergezocht, ja, dat kun je wel zeggen. Het is niet meer dan een woordspelletje. Op zich een vondst, maar verder uiteraard bijbels gezien zonder enige basis. Edom is een bijbelse naam, mode een Nederlands woord en die twee kunnen vanzelfsprekend helemaal niets met elkaar te maken hebben.

Bovendien, hoe je ook over het kleidngstukstuk denkt, dat jij bedoelt (ik veronderstel een legging) aan mode doet iedereen. Er is niemand die erbij loopt als honderd jaar geleden. Het kan verstandig zijn een of twee modes achter te lopen. Maar ook dan volg je een trend, al onthoud je jezelf van sommige kledingstukken. Bovendien is er niet alleen kledingmode, maar ook in de vensterbank, in het meubilair etc. Is dat ook allemaal Edom?

Het zou fijn zijn als dat dan ook in de gereformeerde gezindte wat meer zou blijken, want in die modetrends loopt ons volksdeel vaak juist voorop. Dat moest men dan ook maar aan Ezau overlaten.

Hartelijk dank voor jouw vraag,
Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kleding
2 reacties
sydneylover
Hoe moeten Engelstalige christenen dit uitleggen? Als je het woord fashion omdraait krijg je noihsaf. Leg mij eens uit wat dat met Edom te maken heeft..

Quatsch dit soort uitspraken.
Gerteke
Lekker nuchter antwoord :).