Kind van andere vrouw niet in mijn leven

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is vreemdgegaan toen ik net zwanger was. Hij heeft toen een andere vrouw zwanger gemaakt. Die vrouw besloot het kind te houden en hier alleen voor te gaan zorgen. Ik heb hem vergeven, maar op voorwaarde dat hij hen buiten ons gezinsleven zou houden. Nu tien jaar later wil hij dat kind bij onze kinderen betrekken...

Ik trek dit niet. Ik heb al heel veel gepikt van deze man qua bedrog en leugens en dit is echt mijn grens. Ik wil dat kind van hem en zijn slippertje gewoon simpelweg niet in mijn leven. Is dit raar? Vraag ik te veel? Ik kan en wil daar gewoon niet mee leven en het voegt ook niks toe voor mijn kinderen. Wat is uw mening?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U vraagt mijn mening, maar wilt u die wel hóren? U schrijft toch al dat u niets met "dat kind" te maken wilt hebben en dat het volgens u niets toevoegt voor úw kinderen als zij hun halfzusje/broertje leren kennen? Als u mijn formulering leest, begrijpt u al dat ìk een andere mening ben toegedaan. Kijk, het kind dat tien jaar geleden geboren is heeft dezelfde vader als uw kinderen. Dat is wellicht een moeilijk gegeven, maar het ís niet anders. En de jongen of het meisje kan er niets aan doen dàt hij/zij er nu eenmaal is. Dat is één.

Het volgende waar ìk wat moeite mee heb gaat over de eerste twee woorden van uw brief: "mijn vriend". Het kan zijn dat u elkaar -op de een of andere manier- beloften van trouw hebt gedaan, want blijkbaar hebt u (nog steeds) een relatie. Maar stèl dat de moeder van het kindje in de tijd voor diens geboorte hetzelfde gezegd zou hebben, zoiets als: "mijn vriend heeft een andere vrouw zwanger gemaakt." Wat betekent dus "mijn vriend" in deze? Ofwel: hoeveel ‘aanspraak’ kunt u maken op zijn trouw in deze? Nu gaat het niet om míjn moeite, maar denkt u eens over na over de relatie die u hebt met uw vriend.

Ander punt: u zégt de vader te hebben vergeven mits hij maar niet met "dat kind" thuis aankomt. Wát hebt u dan precies vergeven als de gevolgen van zijn ‘slippertje’ níét zichtbaar mogen zijn (terwijl ze wél bestaan!)? Heus, ik begrijp uw gevoelens van boosheid, verdriet, teleurstelling, misschien zelfs afwijzing destijds, maar die gevoelens projecteren op een kind dat toch echt een halfzus of halfbroer van uw kinderen is lijkt me niet terecht. Bespreek een en ander met uw vriend en doe dat op een rustig ogenblik. U mag gerust uw grens aangeven, maar denkt u nog eens diep na wáár die grens moet liggen! Stel, dat uw eigen 9- of 10-jarige met hem/haar als vriendje/vriendinnetje aan komt zetten (nu òf over een aantal jaren!): wat doet u dan?

Als ik uw brief goed heb gelezen heeft de vader contact met zijn kind, of wéét hij op zijn minst iets van hem/haar. Misschien is er een bezoekregeling, zijn er afspraken over alimentatie. U wilt het gewoon niet weten door te óntkennen. Dat kan, maar kan het blíjvend? Door de vragen in uw brief geeft u uw twijfel al aan. En dat lijkt me goed, want zonder de relatie van tien jaar geleden met de moeder goed te keuren moet er toch te leven zijn met de situatie van vandaag? Vergeven is níét vergeten of doen-alsof-er-niets-gebeurd-is, maar léven met de gevolgen die een leven- lang meegaan.

U hebt al meer met uw vriend meegemaakt waar u niet over schrijft. Dat kan, en ook dat kan moeilijk zijn. Het kan veel van u vragen. Praat dáár dan ook met hem over. Eventueel met ‘een derde’ er bij. Eerlijk en open. Benoem gekwetste gevoelens, maar laat niet de kinderen (ja, meervoud!) de dupe worden van úw gevoelens.

Vraagt u te veel, zijn uw gedachten raar? Nee, hoor. Alleen al het feit dat u hebt geschreven geeft aan dat u eigenlijk géén vrede hebt met de situatie. Dús: nog eens goed nadenken en erover praten. Met elkaar.

Leer het kind kennen, juist als halfzus/halfbroer. En zie of er dan na een kennismaking méér in zit. Zeker, het zal tact en wijsheid van ú vergen: dat wens ik u dan ook van harte toe!

Marijke Rots