Schommelingen in gevoel

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 41 jaar, heb nog nooit verkering gehad, alleen een keer toen ik 17 jaar was heel kort. Nu heb ik verkering sinds een aantal maanden, maar heel sterke schommelingen in mijn gevoel hierover. Het ene moment zie ik een groot aantal dingen waarom ik de ander waardeer. Het andere moment denk ik: ik zit naast de verkeerde. Hoe komt het dat je gevoel zo enorm kan schommelen? Het wel lijkt dat het dan 180 graden anders voelt. Waar kan dit aan liggen? Hoe kan ik hier mee om gaan?

Antwoord

Beste 41-jarige,

Niets mis, hoor, met uw twijfelingen. Ik zie het als een teken dat u uw relatie serieus neemt! U bent er mee bezig en vraagt zich af of uw gevoel voor uw vriend ‘genoeg’ is. Ik schreef al eens eerder in een ander antwoord, dat waardering nog geen liefde is. Maar het is natuurlijk ook zo dat liefde niet zonder waardering kan bestaan! Geef uzelf –en uw vriend!- de kans én de tijd om tot verdieping van de relatie te komen. Waarschijnlijk is hij ook niet meer zo jong, hetgeen betekent dat u beiden al een heel aantal jaren van zelfstandigheid achter de rug hebt waarin uw leven vorm heeft gekregen. Ik bedoel dat er naast het dagelijkse werk ook een eigen dagelijks ritme is gegroeid in alle handelingen van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Er is dan tijd en véél gesprek nodig om twee levens sámen te voegen in een aanvaardbare ‘timing’. Liefde is als een teer plantje, dat niet vanzelf een enorme boom wordt!

Misschien denkt u, nu u inmiddels 41 jaar bent, iets van “ik moet opschieten”…  maar zó werkt het in ieder geval níét! Misschien hebt u juist wel méér tijd nodig om naar elkaar toe te groeien dan jongere mensen. Want naast een eigen levensritme neemt u beiden ook eigen levenservaring mee! Veel geluk toegewenst!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering