Gezalfde van de HEERE in Klaagliederen

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

In hoeverre kan je Klaagliederen 4:20 op de Heere Jezus laten slaan? Is dat de bedoeling van zo'n tekst?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

De tekst waarover je vraag gaat luidt in de Statenvertaling: "De adem onzer neuzen, de gezalfde des HEEREN, is gevangen in hun groeven; van welken wij zeiden: Wij zullen onder zijn schaduw leven onder de heidenen!" Deze tekst komt vanuit een diepe klaagzang over het verval van het volk van Juda en daarna de val van Juda en Jeruzalem vanwege de diepe zonden.

Wanneer we de kanttekeningen, de gereformeerde uitleggers bij de Statenvertaling bij deze tekst raadplegen, dan wordt er verwezen naar een koning: of Josia of een van zijn zonen. De gezalfde des Heeren slaat in de eerste plaats op een koning van vlees en bloed. Tegelijk ligt er een belangrijke uitlegkundige lijn, die bijvoorbeeld Calvijn (terecht) in zijn commentaren hanteert. Deze lijn is dat elke gezalfde des Heeren in zijn zalving en in dit geval in zijn koningschap iets van de volmaakte Gezalfde, Jezus Christus draagt. In die zin kun je de tekst ook op de Heere Jezus laten slaan.

Het is de biddende kunst om hierin zuiver te blijven en niet te makkelijk en goedkoop de lijnen door te trekken. Want dan lopen we het gevaar voortdurend geijkte paden te preken. Ik zelf zou de lijn trekken dat de mens tevergeefs op de koning van vlees en bloed heeft gehoopt, maar dat de volmaakte Gezalfde Jezus Christus ten onder gegaan is in het voor ons verdiende oordeel van God, maar ook weer boven gekomen is en het oordeel door Zijn opstandingskracht heeft overwonnen. Daarom zal een mens nooit vergeefs op Hem steunen. Wanneer dat de uitkomst van de toepassing van deze tekst op Christus is, is dat een zuivere uitleg. Laten we deze les dan ook persoonlijk leren: steun op Jezus alleen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk