Gezalfde van de HEERE in Klaagliederen

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

13-10-2023, 15:31

Vraag

In hoeverre kan je Klaagliederen 4:20 op de Heere Jezus laten slaan? Is dat de bedoeling van zo'n tekst?


Antwoord

Beste vragensteller/-ster,
 
De tekst waarover je vraag gaat luidt in de Statenvertaling: "De adem onzer neuzen, de gezalfde des HEEREN, is gevangen in hun groeven; van welken wij zeiden: Wij zullen onder zijn schaduw leven onder de heidenen!" Deze tekst komt vanuit een diepe klaagzang over het verval van het volk van Juda en daarna de val van Juda en Jeruzalem vanwege de diepe zonden. 

Wanneer we de kanttekeningen, de gereformeerde uitleggers bij de Statenvertaling bij deze tekst raadplegen, dan wordt er verwezen naar een koning: of Josia of een van zijn zonen. De gezalfde des Heeren slaat in de eerste plaats op een koning van vlees en bloed. Tegelijk ligt er een belangrijke uitlegkundige lijn, die bijvoorbeeld Calvijn (terecht) in zijn commentaren hanteert. Deze lijn is dat elke gezalfde des Heeren in zijn zalving en in dit geval in zijn koningschap iets van de volmaakte Gezalfde, Jezus Christus draagt. In die zin kun je de tekst ook op de Heere Jezus laten slaan.

Het is de biddende kunst om hierin zuiver te blijven en niet te makkelijk en goedkoop de lijnen door te trekken. Want dan lopen we het gevaar voortdurend geijkte paden te preken. Ik zelf zou de lijn trekken dat de mens tevergeefs op de koning van vlees en bloed heeft gehoopt, maar dat de volmaakte Gezalfde Jezus Christus ten onder gegaan is in het voor ons verdiende oordeel van God, maar ook weer boven gekomen is en het oordeel door Zijn opstandingskracht heeft overwonnen. Daarom zal een mens nooit vergeefs op Hem steunen. Wanneer dat de uitkomst van de toepassing van deze tekst op Christus is, is dat een zuivere uitleg. Laten we deze les dan ook persoonlijk leren: steun op Jezus alleen.
 
Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Dit artikel is beantwoord door

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
    23-12-1980
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. M.W. Muilwijk

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wilt u meedenken over de zondagsschool? Wij als ouders worstelen er mee. We zien absoluut de inzet van de leidsters maar tegelijkertijd ervaren we de rustdag als een jachtige dag, wat we absoluut ni...
26 reacties
13-10-2022
Nehemia 13 vers 21: “Zo gij het wederdoet, zal ik de hand aan u slaan.” Is dit een bedreiging? Is dit rechtvaardig? Mag Nehemia dit zeggen? Zou hij het echt gedaan hebben, waarom? En hoe zit het met D...
Geen reacties
13-10-2006
Ik ben afgelopen juli voor het laatst ongesteld geweest. Het is nu begin oktober. Heb eigenlijk altijd (sinds december 2008, ik was toen 14) een regelmatige menstruatie gehad. Telkens een maand tot ma...
1 reactie
13-10-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering