Van Zijn gemeente

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Hoe staat in de oude druk in het doopformulier het woord "Zijner"? Zijner gemeente, enzovoorts. Nu staat het met een kleine letter, wat volgens mij niet klopt.

Antwoord

Het woord ‘zijner’ slaat op Christus en wordt tegenwoordig door veel mensen in onze kring met een hoofdletter geschreven. Maar in de tijd dat het formulier werd opgesteld en in de dagen van de statenvertalers gebeurde dit nooit.

De GBS-uitgave heeft de Statenbijbel en Psalmen en Belijdenisgeschriften en formulieren allemaal gemoderniseerd en er dus een hoofdletter van gemaakt – zoals ik ook wens. Maar oorspronkelijk stond het er dus niet.

Ds. W. Pieters

Naschrift redactie: Ook in het hertaalde formulier staat "van Zijn gemeente", met een hoofdletter dus.