Bijbellezen voor beginners

H. Snetselaar / 4 reacties

Vraag

Een aantal weken geleden is een vriendin die onbekend is met het (christelijk) geloof voor het eerst  met mij mee naar de kerk (Gereformeerde Gemeenten) geweest. Ze heeft dat als heel positief ervaren en heeft inmiddels ook een eigen Bijbel waar ze ook uit leest. Maar de Bijbel vindt ze heel lastig om te lezen. Niet alleen qua taalgebruik, maar ook omdat ze er gewoon niet bekend mee is. Heeft u een tip wat zij zou kunnen lezen om de Bijbel en de hoofdlijn daarvan beter te begrijpen?

Antwoord

Het is niet vreemd dat je vriendin de Bijbel lastig vindt om te lezen. Wat een voorrecht overigens als men van jongs af aan opgegroeid is met het Woord van God. Wat hebben we dan al veel ontvangen.

Hoe zou zij de Bijbel beter kunnen begrijpen? Als eerste wil ik benoemen hoe belangrijk het is om biddend de Bijbel te lezen. Door Gods Geest geleid kunnen we pas begrijpen dat de Bijbel ons de voortgaande openbaring van de heilsgeschiedenis leert. Om de Bijbel dichter bij ons huidige taalveld te brengen zou ik haar de HSV-jongerenbijbel adviseren. Hier staan tussendoor steeds stukjes vanuit de catechismus om de achtergrond beter te begrijpen. Achterin deze Bijbel staan moeilijke woorden zoals rechtvaardiging en heiligmaking duidelijk uitgelegd.

Tegelijk mag jij haar wegwijzer zijn bij het lezen van de Bijbel. Leg haar maar de Romeinenbrief (met Rom. 10:13) en het Johannes Evangelie (met Joh. 3:16) uit. Probeer steeds goed te begrijpen wat haar vragen zijn en geef daar een zo goed mogelijk antwoord op. Leg haar duidelijk uit wat de zondeval inhoudt en wat de gevolgen hiervan zijn. Ga hier niet te snel aan voorbij. Als zij dit begrijpt krijgt ook de komst van de Heere Jezus als Redder betekenis. Dan krijgt het lijden en sterven van Jezus een plaats.

Hopelijk gaat ze dit met Gods hulp inzien en Hem nodig krijgen. Vertel haar maar veel over wie Jezus is en hoe Hij zondaars uitnodigt om bij Hem te komen met zonde en schuld (Rom.3:23-25). Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Hij schenkt vergeving aan iedereen die tot Hem komt. Lees regelmatig samen de Bijbel en blijf voor haar bidden. Zou de Heere dat niet willen verhoren?

Hendri Snetselaar

Naschrift redactie: Als daar behoefte aan is mogen jullie via vragen@refoweb.nl contact opnemen met Hendri Snetselaar.

4 reacties
Naturel
Ik heb zelf “ de Bijbel dichtbij”
Dat is een bijbel in eenvoudige taal, met achtergrondinformatie, met extra uitleg en na elk stukje een toepassing voor in het dagelijkse leven in onze tijd
Verder nog landkaarten uit de tijd van de Bijbel enz
Echt een aanrader
Tonny
.
Samanthi
De Romeinenbrief als eerste? Dat lijkt me juist heel moeilijk.
De evangeliën, de schepping en de zondenval, handelingen, dat zijn mooie boeken om mee te beginnen, misschien de YouVersion app, dan kun je de basisbijbel en nog andere vertalingen ernaast leggen als ze iets niet begrijpt.

Ook de leiding van de Geest, die hebben we allemaal nodig.
Jesaja40
Goede vraag en welk antwoord of tip past daar het beste bij?

Als eerste is het geweldig dat jouw vriendin meegegaan is naar en kerkdienst. Dat is voor haar heel onwennig geweest de eerste keer. Je mag jezelf dus gerust de vraag stellen: heeft G'd haar niet op mijn pad gezet?

Hoe ga je daarmee verder is eigenlijk al een opdracht naar jou. Het is heel gemakkelijk om een Bijbel aan te schaffen. Dat is op zich al heel fijn dat je vriendin dat heeft gedaan. De Bijbel leert je heel veel dingen die belangrijk zijn in het leven. Weet je beste vragensteller dat jij eigenlijk een gids voor haar bent geworden. Niet alleen maar het aanwijzen in de Bijbel. Dat is goed en noodzakelijk. De functie van een gids is dat die meeloopt en uitleg geeft. Jouw meeloper zal vragen gaan stellen over het hoe en waarom.

De brief aan de Romeinen is al moeilijk te doorgronden en uit te leggen door professionals. Begin met de verhaallijn en daag ook jezelf uit om de gouden draad daarin te vinden die wijst naar de Messias. Het zal je zeker lukken en jouw vriendin zal blij zijn.

En daar waar het toch te moeilijk wordt: gewoon een vraag stellen.