Twee jaar overspannen

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Ik ben 41 jaar getrouwd en we hebben drie kinderen. Ik heb een baantje van 16 uur per week. Nu ben ik al twee jaar overspannen. Ik doe er alles aan om er vanaf te komen. Heb antidepressiva en professionele hulp en toch lukt het niet. Waarom niet, zou ik niet weten. We zijn PKN, gaan altijd naar de kerk. Daar vergeet ik alle problemen, zo ga ik op in de preek. Dan denk ik, kon ik hier maar altijd blijven. Die rust die ik dan heb. Maar de verplichtingen roepen iedere dag weer. Hoe kan ik weer rust en minder stress in mijn leven krijgen?

Antwoord

Deze vraag is voor mij niet makkelijk te beantwoorden. Blijkbaar vind je rust bij Gods Woord, de preken die je hoort helpen je God te ontmoeten. Je zegt, dat je dan even alles vergeet. Maar de volgende dag is daar weer die werkelijkheid van een veelheid aan taken en verantwoordelijkheden. Eigenlijk is professionele hulp en medicatie het enige wat je hieraan kunt doen. Als pastor is dat ook altijd mijn advies. Ik kan die problemen niet analyseren en oplossen.

Nu heb je die hulp al gezocht. Daarom kan het goed zijn om daarnaast pastorale hulp te zoeken, bij je eigen predikant of pastoraal werker. Diegene kan met je bidden en samen kun je zoeken naar de troost van Gods Woord. We mogen wonderen van het gebed verwachten, onze God en Vader is geduldig en Jezus heeft alle macht. Boze en negatieve gevoelens kan Hij uit je ziel wegdoen, Zijn Geest kan je genezen.

Tegelijk meen ik dat dergelijke problemen niet met oppervlakkige middelen zullen verdwijnen. Gebed is geen magische methode om alle problemen op te lossen. Zeker niet als er toch diep in jezelf blokkades liggen. Die komen alleen naar boven door gesprek: therapeutisch en pastoraal. Uiteraard kan dat niet d.m.v. een enkel gesprek, misschien moet dat wel een serie gesprekken zijn. Mogelijk kan dat ook in een groepje, in sommige gemeenten pakken ze dat zo aan: meerdere personen spreken met elkaar in een pastorale groep onder leiding van een pastor als gesprekleider over hun problemen. Dat kan heel verruimend en bevrijdend zijn. Het is mogelijk, dat er op een dieper en onbewust niveau bepaalde problemen zitten. Al pratend en biddend kun je die dan gaan ontdekken en bespreekbaar proberen te maken.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt en vertrouwend op God verder komt in het ontdekken van hoe je problemen zijn ontstaan en weggenomen kunnen worden.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

burn-outstress