Nog geen belijdenis gedaan en je kind laten dopen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee uit de PKN over het doen van belijdenis, deelnemen aan het Heilig Avondmaal en het dopen van je kind. Als ik het goed begrepen heb moet je bij de PKN belijdend lid zijn om je kind te willen dopen. Als je belijdenis aflegt bij de PKN beloof je dat je trouw zult deelnemen aan de sacramenten. "Trouw zijn onder de bediening van het Woord en de sacramenten", waaronder dus het Heilig Avondmaal. Maar om aan dit Avondmaal deel te kunnen nemen, moet je bekeerd zijn. Onbekeerd is belijdenis afleggen dus niet goed/mogelijk.

Nu is mijn vraag: als iemand op zijn/haar 50ste pas door God bekeerd wordt (dus nog geen belijdenis heeft kunnen doen), maar wel graag zijn kind wil dopen, hoe kan diegene dat dan doen?

Antwoord

Mijn antwoord op deze vrij theoretische vraag kan kort zijn. Belijdenis doen betekent de verantwoordelijkheid van je doop overnemen van je ouders als je als kind gedoopt werd. Ongetwijfeld heb je wel eens aan hen gevraagd waarom ze je hebben laten dopen. En wat de doop dan betekent.

Doop en Avondmaal zijn beide sacramenten, die voor de gelovigen zijn ingesteld (zie zondag 30, vraag 81). In het doopformulier worden we gewaarschuwd de doop niet uit gewoonte of bijgelovigheid te gebruiken. Het kan en mag niet 'normaal' zijn dat men wél laat dopen en niet deel neemt aan het Heilig Avondmaal.  Let vooral eens op de vragen die aan de ouders bij de doop worden gesteld. Als ongelovige kun je daar toch niet oprecht op antwoorden?

Bekering en geloof zijn noodzakelijk. En trouwens: in de Bijbel gaat het vrijwel altijd over het bevel zich te bekeren en niet over het bekeerd worden. De beloften van het Evangelie worden ons verkondigd met bevel van bekering en geloof (Dordtse Leerregels artikel 2.5).

Dat iemand geen belijdenis had kunnen doen kan verschillende oorzaken hebben. Het komt nogal eens voor bij schippers, die er niet voor in de gelegenheid waren. Maar je bekering uitstellen en niet geloven is schuld.

Bovendien is het niet van belang of de dominee die hierop antwoordt lid is van de PKN of van een ander kerkgenootschap. Als ze zich maar houden aan de Heilige schrift en de daarop gebaseerde formulieren van enigheid.

Ds. W. C. Meeuse