Kijken van porno en zevende gebod

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Misschien een wat vreemde vraag, maar ik loop er wel mee. Zelf ben ik helaas niet ontkomen aan de zonde van porno kijken. Nu zegt Jezus dat wie met lust naar een vrouw kijkt in zijn hart al overspel met haar heeft gepleegd. Mag je dan eigenlijk nog wel trouwen? Dit komt misschien over als een domme vraag, maar ik twijfel er echt over. Heel veel mensen hertrouwen gewoon en ik neem aan dat het daarom ook gewoon kan. Maar ik weet niet hoe ik dat Bijbels kan uitleggen, want in principe ga je dan toch vreemd, omdat je al eerder naar een naakte vrouw met lust gekeken hebt? Waar gaat mijn redenering verkeerd?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik voorop stellen dat het. Het zevende gebod is breder en dieper dan de letterlijke tekst doet vermoeden bij een eerste lezing. In de Catechismus wordt het uitgelegd. Het gaat om een kuis en ingetogen leven, om reinheid voor God en de mensen.

Jezus laat zien dat iemand die naar een andere vrouw heeft bekeken en haar heeft begeerd, in Gods oog net zo schuldig is als iemand die daadwerkelijk gemeenschap met een andere vrouw heeft gehad. Hiermee zegt Jezus niet dat deze situaties voor de mensen ook precies gelijk zijn. Iedereen voelt aan dat er verschil is. Bij een moord geldt dit ook. Je kunt in je gedachten iemand iets slechts toewensen, maar het uitvoeren is een andere zaak.

Bij het kijken van porno overtreedt je het zevende gebod, maar is er geen sprake van overspel in de directe betekenis. Even tussendoor, welke man zou dan nog kunnen trouwen? Daarbij komt ook dat er bij porno geen  sprake is van een relatie. Het ‘dode’ beeld dat bekeken wordt, gaat geen interactie aan met de kijker. Bij ‘normaal’ overspel is er wel een relatie (bij een verkrachting niet). Als er een relatie is geweest waarbij sprake is van vormen van seksuele gemeenschap, geldt je redenering m.b.t. hertrouwen in principe wel. Voor bijvoorbeeld een  overspelige echtgenoot is er Bijbels gezien geen ruimte om te hertrouwen, voor de bedrogen echtgenote wel.

Jij hebt gezondigd tegen God door naar porno te kijken en dat vraagt om belijdenis van schuld. Allereerst aan God. En de Bijbel laat zien dat er voor zulk soort mensen bij Hem vergeving is. In de tweede plaats heb je ook schuld t.o.v. je (toekomstige) echtgenote. Je hebt schade aangericht en bent innerlijk misvormd. Wat een wonder dat er bij God niet alleen vergeving, maar ook genezing (al dan niet met hulp van middelen) te verkrijgen is. Er is een weg naar het huwelijk, maar gelukkig niet zonder God. Ik wil je die weg aanbevelen!

Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

pornotien geboden