Bewijs van maagdelijkheid

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

In Deuteronomium 22 word er gesproken over het bewijs van maagdelijkheid. Zou iemand kunnen uitleggen wat hier wordt bedoeld, bijvoorbeeld hoe het in de grondtekst staat? Ik geloof dat het woord van God waarachtig is en wil ook deze teksten het met liefde aannemen, maar ik lees over dat vrouwen niet bloeden bij de ontmaagding. En ik hoorde ook dat vrouwen uit andere culturen hierdoor zonder reden werden gedood. Hoe zou ik dit het beste kunnen vatten?

Dit thema is niet relevant voor mijzelf. Ik ben een tijdje terug tot bekering gekomen en heb het Nieuwe Testament al meerdere keren gelezen en ben nu bezig met het Oude Testament. Ik ben ontzettend dankbaar voor het Woord en hoe het ons vormt.

Antwoord

Mooi on te lezen dat je tot bekering bent gekomen en dat je serieus met de Bijbel bezig bent, niet alleen het Nieuwe Testament maar ook het Oude Testament.

Je vraagt concreet naar het bewijs van maagdelijkheid. Dit wordt doorgaans verklaard als het laken waarop druppels bloed  te  zien zijn die vrijkomen bij de ontmaagding tijdens de eerste gemeenschap. Het is inderdaad mogelijk dat er geen bloeddruppels zichtbaar zijn bij de eerste gemeenschap en ook dat er niet aan gedacht wordt om zo’n bewijsstuk achter de hand te hebben. Dan wordt het lastig met het bewijs. Er zal dan ook met voorzichtigheid met deze bepaling moeten worden omgegaan.

Als in het Oude Testament bleek dat het meisje geen maagd was toen zij trouwde, zou zij moeten worden gestenigd. Kennelijk ook omdat zij verborgen heeft gehouden dat ze reeds met een ander gemeenschap had gehad. Zo moet u dit kwaad uit uw midden wegdoen, zegt Mozes. Volgens Matthew Henry is het een ernstige waarschuwing aan jonge vrouwen om zich van hoererij te onthouden.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman