Zijn er ethische bezwaren tegen het gebruik van een condoom binnen het huwelijk?

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Zijn er ethische bezwaren tegen het gebruik van een condoom binnen het huwelijk?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij verbaasde om als seksuoloog deze( etische ) vraag voorgelegd te krijgen en deze niet neergelegd is bij een theoloog. Overigens is de vraag kennelijk gesteld door iemand die ethisch vraagtekens heeft over het gebruik van condooms binnen het huwelijk. Nu bestaat er nog al wat verscheidenheid in denken onder christenen over het gebruik van voorbehoedsmiddelen.

Daarom is er ook niet goed mogelijk hierop een eensluidend antwoord te geven. Maar laat ik het anders benaderen met de volgende vraag. Wat beweegt een christen om voorbehoedsmiddelen te willen gebruiken binnen het seksuele verkeer? Ik denk dat een ieder bij zichzelf kan nagaan wat ten diepste zijn of haar drijfveren zijn om het gebruik van condooms toe te willen passen. Voorts denk ik dat deze drijfveren in alle oprechtheid getoetst kunnen worden aan de Gods Woord. Indien men eerlijk de aangevoerde motieven in gelovigheid weegt, weet ik zeker dat hierop ook een antwoord komt.

In ieder christelijk huwelijk is het nodig dat God een plaats krijgt in de onderlinge seksuele verhouding tussen man en vrouw. Dat dit ook besproken wordt en in het ( gezamenlijke )gebed een plaats heeft. Seksualiteit staat niet puur op zichzelf als plezierig element gericht op louter lustbevrediging, maar dient gelovig en dankbaar aanvaard te worden als geschenk van de Schepper waarvan men ook binnen het huwelijk mag genieten.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Naschrift redactie: Over het gebruik van voorbehoedsmiddelen in het huwelijk zijn diverse vragen gesteld en antwoorden gegeven. Gebruik ons zoekprogramma om die te vinden.
C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk