Onbereikbare vader gevolgen voor geloof

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik heb steeds het gevoel dat God de Vader mij niet ziet en dat Hij zich niet met mijn leven wil bemoeien. Er is ook een andere kant, dat is dat ik door Zijn genade mag aanhouden. Maar steeds heb ik het gevoel dat Hij geen tijd voor mij heeft. En ik niet de moeite waard ben dat Hij zich met mij wil inlaten. En mij de weg wil wijzen. Ik zit met een heel concreet iets in mijn leven en ik weet de weg niet.

Mijn eigen vader was altijd onbereikbaar voor mij. En nu denk ik dat het ook daardoor komt dat ik dat steeds zo voel met God. Maar ook de kracht van mijn ongeloof is dan zo sterk. Ik verlang zo naar bevrijding. Dat ik ook mag huppelen en springen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat je niet leiden door je gevoel, maar door de Bijbel. Je gevoel is onbetrouwbaar, door de zonde bevlekt, en de boze heeft er ook makkelijk invloed op. In jezelf (“je vlees”) leeft vijandschap tegen God, en daarom heb je van uit jezelf verkeerde gedachten over God. Steeds weer moet de Bijbel je corrigeren. Je vader was onbereikbaar - en dat beïnvloedt je gevoel. Maar de Bijbel leert je dat er een hemelse Vader is die alle aardse vaders te boven gaat. Denk aan de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15).

Heb je last van zulke negatieve gevoelens over jezelf en over God? Zeg dan eerlijk tegen God wat voor gedachten je hebt. Belijd het aan Hem. Doe dan de Bijbel open en lees wat de Heere over zichzelf zegt. Houd je daaraan vast. Als je in het water valt en niet kunt zwemmen, heb je er niets aan als je je aan jezelf vasthoudt. Maar je wordt gered als je iets buiten jezelf vastgrijpt. Houd je niet vast aan je gevoel, maar houdt je vast aan wat God zelf zegt in Zijn Woord (bijvoorbeeld Jesaja 55).

Een ding wil ik nog tot bemoediging zeggen: Uiteindelijk hangt het niet van jouw vasthouden af. Het is God Zelf die ons vastgrijpt, die ons vasthoudt. Hij trekt mensen naar Zich toe. Hij heeft ontzettend veel geduld met en liefde voor de wereld (Johannes 3:16). Hij geeft aan dode zondaren het geloof (Efeze 2:8). Hij zal je gebed zeker verhoren (Mattheüs 7).

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

Godsbeeld