Getuige zijn bij homohuwelijk

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik ben opgegroeid in een Gereformeerde Bonds-gemeente en ben door mijn huwelijk in de Hersteld Hervormde Kerk terechtgekomen. Dit even als achtergrond. Mijn broer heeft al tien jaar een relatie met mijn zwager en zij willen volgend jaar trouwen. Hun huwelijk wordt ook ingezegend in de kerkelijke gemeente (PKN) waar ze een actieve rol hebben en lid zijn. Dit is een andere gemeente dan waar mijn ouders lid zijn, dat is een klassieke Gereformeerde Bonds-gemeente gemeente.

Mijn vader en ik zijn door mijn broer als getuige gevraagd en wij hebben daar beiden gelijk "ja" op gezegd. De afgelopen jaren zijn we genuanceerder gaan denken over monogame en stabiele gay-relaties en zijn we op basis van onderzoek tot een afwijkend inzicht gekomen t.o.v. van veel andere leden in onze kerkelijke gemeenten. Ik ben actief en belijdend lid in de gemeente (HHK) en ben mijn man naar deze gemeente gevolgd.

In hoeverre kan de keuze die ik heb gemaakt om getuige te zijn op de bruiloft van mijn broer consequenties hebben als het gaat om lid kunnen zijn/blijven in onze gemeente (bijvoorbeeld censuur die kan worden toegepast)? De vraag is dus niet bedoeld om met elkaar van gedachten te wisselen of een gay-relatie wel of niet bijbels is, maar of er voor mij nog plek in de gemeente blijft? Ik ben overigens erg betrokken op de gemeente en de prediking, maar we hebben op dit punt een andere zienswijze.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lijkt mij van belang dat u vóór dat u tot deze publieke daad overgaat, hierover in contact treed met uw kerkenraad/consistorie. Dit voorkomt (waarschijnlijk) dat er achteraf commotie binnen de gemeente ontstaat, want dat dit om gevoelige materie gaat is voor mij duidelijk. Het consistorie kan vooraf een standpunt bepalen en dat met u delen. Het gaat namelijk niet alleen om een persoonlijke visie, maar ook om een publieke instemming met een bepaalde levenswijze en dit raakt het belijden van kerk en gemeente.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder